Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Online trends en inzichten

Digitaal vasten: 40 dagen zonder sociale media

Op23, feb 2012 | In Online trends en inzichten, Social Media | Dooradmin

Vasten is van alle tijden, maar anno 2012 is het een rekbaar begrip geworden. Niet omdat er af en toe gezondigd mag worden, maar wel omdat het niet noodzakelijk om eten of drinken hoeft te gaan.

Wie vasten opzoekt krijgt ‘het zich geheel of gedeeltelijk onthouden van eten of drinken voor een bepaalde periode’ te zien.

Maar de katholieke betekenis is helemaal voorbijgestreefd en gaat nu verder dan onze basisbehoeften.

Doordat jongeren steeds bewuster gaan leven willen ze bewijzen dat ze niet afhankelijk zijn van producten of materialistische dingen.

Digitaal vasten

40 dagen geen vlees, sigaretten of alcohol komt wel vaker voor. Maar nu springt ook social media in de dans. 40 dagen geen tweets, foto’s delen of zelfs je Facebookprofiel nakijken? Niet eenvoudig.

Toch hebben heel wat mensen de nood om voor zichzelf te bewijzen dat ze niet verslaafd zijn of zonder hun dagelijkse nieuwsfeeds kunnen. Digitaal vasten, onthoud het begrip.

Kerk op social media

Maar social media kan ook nuttig zijn tijdens de vastenperiode. Het heeft in Nederland zelfs de Kerk bereikt. Via de Twitteraccount @veertigdagen stuurt Katholiekpunt.nl 40 dagen lang tweets voor bezinning de wereld in.

‘Een goede manier om het imago van de Kerk op te poetsen en hipper te maken’, moeten ze daar gedacht hebben. 705 volgers zijn het alvast met hen eens.