Online trends en inzichten
5 tips om je bedrijf te profileren op Twitter en Facebook
Op25, jan 2013 | In Online trends en inzichten, Social Media | Dooradmin
Sociale media zijn booming. We zijn ondertussen al met meer dan 900 miljoen die een Facebookaccount hebben en Twitter telt ondertussen al 300 miljoen gebruikers. Dat zijn cijfers waar wij U tegen zeggen. Bedrijven zien natuurlijk het potentieel in van deze sociale media, maar het is weinig ondernemingen gegeven om de kansen die sociale bieden, ten volle te benutten.
De verleiding voor deze bedrijven is natuurlijk groot om Facebook en Twitter louter en alleen voor commerciële doeleinden te gebruiken. Dat slaat natuurlijk niet aan. Ondernemingen moeten minder denken als een marketeer en meer als een klant, want de grote kracht van sociale media is net dat het menselijk is.
- Luister eerstVooraleer je je tweets wereldkundig maakt, luister eerst naar wat ze zeggen over jou en je concurrenten. Gebruik zoektermen waarvan je denkt dat ook je klanten ze gebruiken wanneer ze het over jouw bedrijf hebben.
- Dwing niemandDwing niemand om jou te volgen of leuk te vinden, maar probeer uit te leggen waarom ze jouw bedrijf moeten volgen of liken. De ‘like us on Facebook’ en de ‘follow us on Twitter’ worden ons te pas en te onpas naar het hoofd geslingerd. Geef je klanten een reden om je te volgen door jezelf in hun plaats te stellen en je af te vragen ‘Wat zit er eigenlijk voor mij in?’ Het is het verschil tussen ‘Like us on Facebook’ en ‘Like us on Facebook en krijg antwoorden op al je vragen’.
- Stel vragenAltijd al afgevraagd waarom niemand commentaar geeft op je status? De kans is groot dat het komt omdat je ze geen vragen stelt. Sociale media draait rond engagement en conversatie, niet om zelfpromotie. Als een pizzeria “Twee pizza’s voor 12 euro” deelt met zijn fans, dan is de kans groot dat niemand een reactie plaatst, maar als diezelfde pizzeria vraagt “Wat is jullie favoriete topping?”, dan is de kans al veel groter dat er een reactie komt.
- Deel foto’s en video’sMensen houden van beelden. Een van de hoofdredenen waarom Facebook van 0 naar 900 miljoen gebruikers gegaan is op amper 7 jaar tijd is dankzij foto’s. Haal je smartphone uit je zak en maak foto’s. Maak gebruik van Instagram, trek foto’s van klanten of foto’s van je personeel en plaats ze meteen op Facebook of Twitter. Hou in het achterhoofd dat een foto echt meer zegt dan 1000 woorden en dat een video gelijk staat aan 1000 beelden.
- Spendeer tijdBesteed minstens een half uur per dag aan social media. Als je ‘air time’ koopt op radio of op tv, dan maak je je er ook niet vanaf op 5 minuten tijd. Op Twitter en Facebook valt elke dag opnieuw heel veel te leren. Maak tijd om te lezen, te leren, te luisteren en te reageren. Alleen op die manier kan je echt deel uitmaken van de conversatie.
Foto: readwrite.com