Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Events

01

jun
2012

In Events
Social Media

5 tips om je horecazaak te promoten met sociale media

Op01, jun 2012 | In Events, Social Media | Dooradmin

Sociale media is voor iedereen, ook voor horecazaken. Vrienden uitnodigen om een pint te drinken via Facebook, inchecken om een special te krijgen op café via Foursquare en tweeten over de heerlijke twunch met de collega’s is dagelijkse kost geworden.

Maar als zaakvoerder kan je ook zelf het heft in handen nemen en inspelen op de sociale trends.

We geven alvast 5 tip om jouw horecazaak te promoten met sociale media.

1. Toon je troeven online

De reputatie van een horecazaak staat of valt met wat de klant geserveerd krijgt. Lekker eten, een originele bordschikking en verse streekproducten maken vaak het verschil.

Sociale media bieden je als uitbater de kans om die troeven ook online uit te spelen. Een foto van een nieuw gerecht, the making-of en andere creaties op je Facebookpagina posten kan je volgers doen watertanden.

2. Pin je menu

Het klassieke menu verlegt zijn grenzen. Maak een board aan op Pinterest en pin er je beste gerechten op. Ook eenmalige creaties en visueel mooi ogende experimenten kan je uitspelen.

Foodspotting werkt al langer op deze manier, maar Pinterest is als ‘hot’ sociaal netwerk een interessant kanaal. Zeker omdat het een breder publiek bereikt dan Foodspotting, die volledig gebaseerd is op eten en drinken.

3. Kondig suggesties, dagschotels en evenementen aan

Zijn de eerste mosselen in het land, heb je een speciaal Valentijnsmenu of komt de Sint bij je langs? Verspreid je boodschap met sociale media, al dan niet met een foto.

Een tweet of post op Facebook is zo gebeurd en je volgers zijn meteen op de hoogte. Ook sluitings- en vakantiedagen worden zo sneller gecommuniceerd.

4. Praat over je service

Foto’s wekken het hongergevoel op, maar klanten weten graag meer. Met welke producten werk je en hoe gaat het eraan toe in de keuken?

Regelmatig een korte blog schrijven over de oorsprong van je nieuwe asperges, de gloednieuwe stoomoven of de ober die al 5 jaar in de zaak werkt geeft je volgers het idee dat ze je steeds beter kennen.

Informatie delen en uitwisselen zorgt voor een groter vriendschapsgevoel. Het is een uitstekende methode om aan klantenbinding te doen.

5. Luister naar je klanten

Sociale media werkt in twee richtingen. Opinies en reacties kan je niet sturen, maar je kan er wel van leren. Krijg je wel eens vaker klachten over de bediening? Dan is het tijd om je personeel erover aan te spreken. Ook het eten wordt beoordeeld, wat de kwaliteit van je gerechten ten goede komt. Zie het dus niet als een bedreiging, maar als een manier om jezelf te verbeteren.

Angst & tijdsgebrek

Veel horeca-uitbaters mijden sociale media door tijdsgebrek en de angst op negatieve kritieken. Maar iedereen deelt sowieso positieve én negatieve kritieken online. Het is beter om ze te monitoren en te beïnvloeden, dan ze een eigen leven te laten leiden.

Door steeds vaker sociale media te gebruiken leer je er steeds efficiënter mee omgaan. Betrek ook je personeel erbij. Zo kunnen ze een deel van de taak overnemen en meepraten over wat er op sociale media gezegd wordt. Mits duidelijke afspraken, kan de chef of ober kan ook zelf het initiatief nemen om een foto achter de schermen te nemen.