Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Events

21

dec
2011

In Events
Social Media

De politie, uw (Facebook) vriend

Op21, dec 2011 | In Events, Social Media | Dooradmin

Een week geleden sloot “meer blauw op 2.0” de deuren in de Genkse Limburghallen. Twee dagen lang motiveerden sprekers uit alle hoeken van Vlaanderen en omstreken hoe sociale media efficiënt  kunnen ingezet worden in crisissituaties.

Hoofd van de Federale Computer Crime Unit (FCCU) Luc Beirens, “hipste ambtenaar” Sara Jane Deputter en projectleider digitale media bij de Regiopolitie Groningen Jasper Boer, zijn maar enkele van de namen die ingezet werden om non-believers voor hun kar te spannen.

Woorden als plitter, yammer en yoshi’s werden in een mum van tijd begrippen. De sfeer zat goed, de kaartjes wisselden wild in het rond en de tweetwall kreeg veel aandacht. Kortom, afwezigen kregen ongelijk.

Contactpunt tekende ook present op de conferentie. Contactpunt probeerde de mensen te overtuigen van de mogelijkheden van sociale media in crisiscommunicatie en deed het onder het motto “monitoren is de achterstand op sociale media goedmaken”. De nadruk lag vooral op het verzamelen en selecteren van de enorme massa informatie die op sociale media verspreid wordt. Pukkelpop rolde meermaals over de tongen, alsook de net verrichte aanslag in Luik, die zijn weg naar de presentatie vond via smartphones.

Neen, het was geen kijk- en luisterspel. De aanwezige Steven De Smet, de Gentse “superflik” die onder vuur ligt na de rellen op de Gentse Kouter tijdens de wedstrijd België-Turkije op groot scherm, moest toegeven dat SM-monitoring de hele heisa misschien wel had kunnen voorkomen.

De Gentse Feesten-case, waarbij Contactpunt de hele Genste Feesten-site monitorde was doorslaggevend. Het toonde aan dat er tijdens crisissen veel sneller kan gecommuniceerd worden met de juiste monitoringtools en een grondige voorbereiding.

Hoewel de ene toeschouwer actiever was op sociale media dan de andere, kon iedereen zich vinden in de toekomstige rol die sociale media kan opnemen, indien de overheden het toelaten.

#Smpolbe leert ons dat het niet langer een kwestie is van believers versus non-believers. Het is eerder een kwestie van informatie, woorden en overtuiging om te zetten in daadkracht. Om het in politietermen uit te drukken: het bewijsmateriaal is geleverd, het is tijd om de verantwoordelijkheid op te pakken. Wordt vervolgd!

Bekijk de presentatie van Contactpunt HIER.