Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Social Media

03

mei
2012

In Social Media

De sociale verkiezingen: Facebook stemt mee

Op03, mei 2012 | In Social Media | Dooradmin

De verkiezingskoorts stijgt in Frankrijk en de Verenigde Staten. François Hollande ademt in de nek van de Franse president Nicolas Sarkozy, terwijl Mit Romney de strijd aangaat met de Amerikaanse staatsleider Barack Obama.

Een opvallend verschijnsel is de steeds groter wordende rol van sociale media. In 2008 maakte Obama al intensief gebruik van Facebook en Twitter om informatie te verspreiden en vrijwilligers te werven voor zijn organisatie

Een succesvolle operatie dat een grote rol speelde in de met 52 procent behaalde overwinning van Obama.

Twitterende presidenten

Die strategie wordt nu ook aan de andere kant van de grote plas toegepast. Toen Sarkozy eind vorig jaar voor het eerst een tweet de wereld instuurde was het meteen big news op krantensites en sociale media zelf. Maar de kans dat de Franse president ook daadwerkelijk zelf tweet, is zeer klein.

De presidentskandidaten hebben een volledig promotieteam dat zorgvuldig berichten selecteert, corrigeert en verstuurt op sociale netwerken. Obama schakelt dit jaar zelfs 300 mensen in om zijn sociale mediacampagne kracht bij te zetten.

Maar het succes van de online campagnes is niet te vergelijken in de Franse internetcultuur. Slechts 7,28 % van de Fransen zit op Facebook, wat minder is dan in de buurlanden (44,53 % in België). Daarbij vinden 626.584 mensen de Facebookpagina van Sarkozy leuk. Hollande volgt met 114.577 likes.

Een duidelijk voordeel voor Sarkozy, maar de overmacht van Obama (26.201.656) tegenover Romney (1.668.136) is pas echt indrukwekkend.

Een streepje voor

Wie uiteindelijk met de overwinning gaat lopen, kunnen we ondanks deze cijfers niet voorspellen. Maar de geschiedenis leert ons dat gebruikers van een nieuw medium hun concurrentie altijd een stapje voor zijn. Dit jaar zal dat niet anders zijn. Het nieuwe mag er dan al af zijn, de kandidaat die het efficiëntst met social media omgaat heeft een streepje voor in de uitslag.