Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Social Media

08

dec
2011

In Social Media

De tag van’t stad

Op08, dec 2011 | In Social Media | Dooradmin

Tags. Je vindt ze overal online. “Niet genoeg”, denkt Tag of the Town. Als het van hen afhangt, tweeten we net als vogels ook offline!

Neen, u hoeft niet te panikeren over hoogtevrees of claustrofobie in vogelkooien. Tags of the Town wil een nieuwe hype teweeg brengen door elke stad een eigen hashtag te geven. Of het de nieuwe post-it war wordt, waarbij je een afbeelding met post-its pixel voor pixel op je raam kleeft, weten we niet. Een tof idee is het alvast wel.

Het principe is dan ook eenvoudig. Download een sticker, schrijft er je hashtag op en plak ze ergens op een nuttige plaats, waar iedereen ze kan zien. Maar waarom bij hashtags van steden blijven? Iedereen kan zijn eigen hashtag promoten op dezelfde manier. Zo kan jouw hashtag opduiken op de deur van een guur openbaar toilet of op de bumper van je auto. Smartphones zijn overal, dus elke plaats is een mogelijkheid.

Een hashtag is natuurlijk geen eigendom zoals een domeinnaam op het internet. Maar daar heeft Tag of the Town iets op gevonden. Door een Twitter-bericht te plaatsen met jouw hashtag en de username van Tag of the Town, kan je je hashtag claimen. Niet legaal of officieel? Klopt. Het is dan ook vooral ludiek bedoeld, maar het kan een aanzet zijn naar meer.

Wat als je een hashtag kan kopen of zelfs huren voor een periode? Dan heb je meteen het recht om ongewenste informatie te filteren. Zo zou een evenement als Pukkelpop meer rechten kunnen krijgen bij #pp11. Zo kan de organisatie met die extra eigendomsrechten niet alleen alle informatie over de ramp verspreiden, maar ook nutteloze informatie, tweets en andere ruis bannen. Zoals Facebook een bedrijfspagina heeft, kan Twitter een bedrijfshashtag bieden.

Bovendien zorgt een vaste hashtag voor naambekendheid en herkenning. Gebruikers zullen haast onmiddellijk weten welke hashtag te gebruiken in welke (crisis)situatie. Natuurlijk kan je niet verhinderen dat andere tags rondom hetzelfde onderwerp verspreid worden. Maar één sterke, bekende hashtag zorgt voor geloofwaardigheid. Daar kunnen de andere sluimertags niet tegenop.

Er zijn ook gevaren aan verbonden. Gebruikers kunnen bekende hashtags kopen om er munt uit te slaan, er kan massaal gespamd worden of er kunnen ‘dode’ hashtags ontstaan.

Foutloos is deze denkpiste dus zeker niet, maar tot het zover is, kan u uw hashtag alvast claimen op www.tagofthetown.com.