Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Social Media

23

jan
2012

In Social Media

De verslavende werking van Social Media

Op23, jan 2012 | In Social Media | Dooradmin

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Vijf minuten Facebook checken is een minimum, de hele dag door tweeten meer dan normaal. Maar net zoals bij elke gewoonte loert het gevaar van verslaving om de hoek. Geen cafeïne, alcohol of nicotine, maar wel de constante behoefte om online aanwezig te zijn en te presteren.

Meer dan vier miljoen gebruikers op Facebook, één miljoen gebruikers op LinkedIn, enkele honderden duizenden op Twitter. De druk om alle informatie te bekijken, te volgen en te delen stijgt iedere dag. Twitter verwelkomt elf nieuwe gebruikers per seconde, Facebook doet het met zeven gebruikers. Hoe populairder sociale media worden, hoe meer deelnemers, activiteit, informatie en mogelijkheden. Maar de netwerken zorgen ook zelf voor meer ‘werkdruk’.

Huiswerk

Vandaag is alles deelbaar met vrienden. Vier jaar geleden kon je makkelijk in vijf minuten per dag elke update, like en post bekijken. Nu is de drang om vaker online te gaan veel groter. De constante bereikbaarheid door smartphones versterken die drang alleen maar. De tijd dat we wachtten tot de browser klaar was met laden is voorbij. Het moet steeds sneller gaan. Eén tot maximum twee keer klikken is de norm. Behoeften moeten meteen bevredigd worden door sociale media, wat de kans op een mogelijke verslaving groter maakt.

Natuurlijk is de ene gevoeliger voor verslavingen dan de andere. Het is een kwestie van zelfdiscipline en eigenbesef. Maar de SM-kanalen geven hun gebruikers bewust meer huiswerk. Facebook lanceerde een extra nieuwsoverzicht boven het chatmenu om gegevens à la minute te delen. Twitter wordt een sneltrein van tweets en voegde #Discover toe om ook de populairste hashtags bij te staan.

Werkdruk

En dan zijn er nog de dagdagelijkse dingen die we ‘moeten’ delen. Leuk plaatje? Even op Instagram zetten. Een nieuwe plaats bezocht? Even inchecken op Foursquare. Of doe het gewoon allebei met Path. Hoe meer sociale media kanalen je ontdekt en leert gebruiken, hoe meer ‘werk’ je lijkt te hebben. Sociale media blijven in de eerste plaats ontspanningsruimten, maar eens je beslist om actief aan je online imago te werken, krijg je de behoefte om je sociale status te verdedigen. Zo veranderen sociale media langzaam aan in sociale druk.

Foursquare pakt het nog slimmer aan. Door punten, titels en badges toe te kennen aan regelmatige check-ins op publieke locaties, maakt het er een spel van om zo vaak mogelijk in te checken. En als het kan op zo veel mogelijk verschillende locaties. Dat leidt tot inchecken vanuit je huiskamer, fiets of zelfs in de auto. Telefoneren en sms’en achter het stuur? Dat is zo 2011!

Slachtoffers

Naast een mogelijk auto-ongeval zijn er nog meer slachtoffers rond SM-verslaafden. Webwereld.nl berekende dat de tijd die werknemers spenderen op sociale media ongeveer 250.000 euro kost voor een bedrijf van minimum 100 personeelsleden. Zo vormen sociale media, samen met pornosites, de grootste plaag voor een bedrijf.

De Amerikaanse HUST-researchers (Harrisburg University of Science and Technology) gingen nog een stap verder door het sociale media-gedrag van 800 studenten te onderzoeken. Daaruit bleek dat SM even verslavend kunnen zijn als drugs. Een tekort aan slaap, relatiestoornissen en in het geheim de smartphone nakijken waren enkele van de symptomen.

SM-afkickcentrum

Natuurlijk spreken we maar over een klein percentage gebruikers en is de opening van het eerste social media-afkickcentrum nog niet meteen voor morgen. Maar het is een duidelijk en erkend fenomeen. Voor diegenen die zich na het lezen van dit artikel aangesproken voelen en zich zorgen beginnen te maken, posten we binnenkort enkele tips om je SM-gebruik onder controle te houden.