Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Social Media

12

okt
2011

In Social Media

DMF 11

Op12, okt 2011 | In Social Media | Dooradmin


Gisteren was er Digital Marketing First, met zijn 3000 aanwezige professionals en een 80-tal exposanten, het grootste gratis evenement rond Digital Marketing. De kuiten waren gesmeerd, Twitter stond open en de Moleskine was bij de hand. Klaar voor een volledig dag training en netwerken.

Het eerste wat opviel bij het binnenkomen, free wifi. Niet werkende free wifi weliswaar. Gevolg was een niet in stand kunnen houden van de Twitterfeed (spijtig). Lang leve het notitieboekje dan maar.

Daar werd duchtig in genoteerd. De eerste presentatie door Hanne Tuomisto van Google UK ging nog aarzelend van start. Zij bracht ons vooral facts en figures rond innovatie. Zo onthouden we dat er nog te weinig wordt geïnvesteerd in mobile en dat influentials van gigantisch belang zijn bij de lancering van een campagne. 10% van de online mensen voorziet namelijk 80% van de content online. Net zij moeten dus bereikt worden.

Vergeet daarbij zeker YouTube niet. Dit kanaal is momenteel reeds het meest getweete merk met zo’n 400 tweets per minuut die linken aan een YouTube video. Daarbij komt dat elke maand mensen op Facebook kijken naar een equivalent van 150 jaar aan videomateriaal. Google ziet dit in de toekomst alleen maar stijgen.

Welke presentatie onthouden we zeker nog? Bart Dewaele van Netlash die ons 10 trends over het web kwam vertellen. Daarbij viel vooral zijn kritische bemerking op die hij had over mobile apps. Deze vorm van adverteren is volgens hem kostonvriendelijk door de hoeveelheid aan verschillende smartphones. Netlash ziet in de toekomst dan ook een verschuiving naar stevige mobiele websites. Responsive websites die in staat zijn zich aan te passen naar de grootte van je scherm.

Het wordt, volgens hen, ook steeds belangrijker een gepaste boodschap te versturen aan 100 mensen, waar men vroeger een generieke boodschap bezorgden aan 1000 mensen. Die 100 goed getargetten verspreiden namelijk met plezier jouw boodschap naar 100 van hun vrienden en die daarna naar 100 van hun vrienden. Uiteindelijk bereik je zo ook die 1000 mensen, maar dat wel met een boodschap die een meerwaarde heeft.

‘Playtime is over’, een quote die aangeeft dat we genoeg tijd gekregen hebben om aan trial-and-error te doen op het web. Nu wordt het menens en passen we beter duidelijke strategieën toe alvorens ons op social netwerken en platformen te gooien.

Het hoeft niet altijd te gaan om ‘mindblowing changes’ zoals Laurens Spigt ons wist te vertellen tijdens zijn presentatie. Laurens, spreker voor SAS Institute, had het in zijn presentatie over ‘baby steps’ die het de consumer zoveel aangenamer maken.

  • Zo geeft hij aan dat je maar beter je landingspagina linkt aan Google Search. Een noob, iemand die nog nooit op de website kwam, die iets aankoopt zal niet dezelfde weg volgen als een expert. Beide hoeven dus niet op dezelfde pagina te starten van je website.
  • Geef de mogelijkheid om de website te personaliseren. Maak je kleur aanpasbaar, het font, de theme.
  • Voorzie in je tekst een duidelijke structuur en aanspreking. Zo staat op elke pagina van Amazon.com gemiddeld 20 keer hetzelfde woord: ‘u’.
  • Vraag de klant waarom hij niet is verder gegaan met zijn aankoop, of laat hem weten dat hij nog iets heeft liggen in zijn winkelkar.
  • Link je Social Mediakanalen met je websiten en zorg ervoor dat mensen kunnen inloggen via deze kanalen.

Deze kleine aanpassingen maken al een wereld van verschil.

The Reference had het in hun presentatie over Social Monitoring. Deze lezing leek een stevig gefundeerd verkoopspraatje voor Alterian SM2, de tool die door hen wordt gebruikt bij de monitoring. Stevig gefundeerd dat wel, want naast de obligatoire ‘kijk eens hoe goed deze tool werkt’ vertelde Tom Muyllaert ons ook hoe hun strategie in elkaar steekt.

Belangrijkste punt hierbij? Bepaal je doelen! Luister 3 tot 9 maanden naar wat over je verteld wordt online, waar dat gebeurt en waarom dat daar gebeurt. Luister naar conversaties over je merk, je product, de specificaties EN je tegenstanders.

Deze methode vraagt dus eerst 3 tot 9 maanden werk en mankracht. Logisch dat maar weinig klanten dit kunnen. Zij stelden dan ook Samsung Benelux voor als case. Deze strategie werkt echter ook voor kleinere klanten al zal het ‘luistermoment’ veel beperkter moeten zijn in tijd.

De rest van de dag werd vooral veel genetwerkt, te dure chocoladecake gegeten en rondgelopen met folders en flyers.

Vreemd trouwens hoe papier nog steeds zeer prominent aanwezig was op dit evenement. En hoe de Twitterwall was weggestoken in een hoekje van de zaal.

Tip voor volgend jaar: voorzie een oplaadpaal voor iPhone en werkende wifi. 

 

Wat vonden jullie trouwens van #dmf11?

 



Tags | , , , , , , , , , , , , , ,