Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Social Media

17

jan
2012

In Social Media

De tien geboden van een succesvolle Facebook pagina

Op17, jan 2012 | In Social Media | Dooradmin

Bijna iedereen heeft er wel één: een Facebook pagina. Van de belachelijkste onderwerpen als “Toen ik klein was dacht ik dat chocomelk van bruine koeien kwam” tot populaire pagina’s als “Moppen voor bij ‘t Blokken.” Daarnaast zijn er ontelbare fan- en bedrijfspagina’s.

Vaak vinden duizenden mensen een pagina leuk. Vaak ook helemaal niet. Wat doe ik dan fout? Waarom vindt niemand mijn pagina leuk? Hoe krijg ik meer fans?

Wanhoop niet langer! Aanschouw onze 10 geboden voor een succesvolle Facebook-pagina.

Eerste gebod: ‘Gij zult een duidelijk onderwerp kiezen’

Waarover gaat de pagina? Dat is de eerste logische vraag die je jezelf moet stellen. Wil je iemand verheerlijken? Een standpunt uiten? Misschien heb je een toffe winkel of product? Wat het ook is, wees duidelijk in je keuze. Kies je onderwerp en hou je eraan. Deel geen leuke moppen of weetjes als je een nieuwe auto promoot. De pagina is de identiteit van je onderwerp.

Tweede Gebod:’Gij zult een goede naam vinden’

De tweede keuze die je maakt bij een nieuwe Facebookpagina is de naam. Gaat het om een gewoonte of handeling? Omschrijf die dan op een toffe, actieve en aantrekkelijke manier. Facebook is amusement en de titel van je pagina is je eerste indruk. Zeg niet “slapen in de les”, maar kies voor “ik val altijd in slaap tijdens de les.” Zo betrek je potentiële fans in je zin en bied je hen een situatie die vergelijkbaar is.

Derde gebod: ‘Gij zult uw pagina van aankleding voorzien’

De styling van je pagina is even belangrijk als je boodschap. Ben je een professional? Straal dat dan uit! Kies voor een stijlvolle profielfoto en kleed je pagina aan met relevant fotomateriaal bovenaan je prikbord. Zo zullen bezoekers nog sneller een beeld hebben van wat je hen aanbiedt en beslissen of ze je leuk vinden of niet.

Vierde gebod: ‘Gij zult tabs voorzien’

Een landingstab is onmisbaar geworden. Vaak kom je terecht in een “word fan!” afbeelding die je aanmoedigt om op de vind-ik-leuk knop te drukken. Nog beter is het om informatie op je tab te zetten die niet goed zichtbaar is. Door fan te worden kan de informatie zichtbaar worden. Een handigheid die mensen over de streep trekt.

Vijfde gebod: ‘Gij zult uw boodschap steeds verkondigen’

Content is everything. Zonder relevante, actuele inhoud kan een pagina niet overleven. Een dagelijkse mop, nieuwsbericht, statusupdate met promoties, … waar je pagina ook om gaat, inhoud maakt of kraakt. Je mag dan wel 1000 fans hebben, als je ze niets te bieden hebt, keren ze niet terug. Op termijn verlies je fans en krijg je een statische, dode gemeenschap.

Zesde gebod: ‘Gij zult niet spammen’

Deel ook niet té veel content. Een statusupdate om het uur is teveel van het goede. Probeer je fans te informeren wanneer nodig en behoud het overzicht op je site. Zorg er voor dat je prikbord niet overspoeld wordt door fotoalbums en oninteressante statussen. Als bezoeker wil je de informatie snel en probleemloos vinden.

Zevende gebod: ‘Gij zult uw medemens taggen’

Mensen taggen in een bericht of foto helpt de aandacht op jouw pagina te vestigen. Zo zullen ook anderen, niet-fans, betrokken worden in het gesprek.

Achtste gebod: ‘Gij zult altijd reageren’

Interactie is een noodzaak, zeker bij bedrijven. Klantenbinding begint bij het voeren van gesprekken. Vind positieve reacties leuk, betrek anderen bij je gesprek en laat hen voelen dat je luistert. Niets zo vervelend als praten tegen een muur.

Negende gebod: ‘Gij zult uw volgers belonen’

Geef nu en dan een prijs weg met een leuke actie. Zo geef je een extra meerwaarde aan het lidmaatschap van je pagina. Je aantal volgers zal gevoelig toenemen en de winnaars zullen je pagina automatisch promoten met goede commentaren.

Tiende gebod: ‘Gij zult apps ontwikkelen’

Een extra meerwaarde kan je vinden in apps. “Bereken je de waarde van je facebook profiel, welk FC de kampioenen personage ben jij?” Een quiz, calculator of spel zorgt voor extra nieuwsgierigheid en amusement. Geen idee hoe aan een app te beginnen? Vraag hulp aan een gespecialiseerd bedrijf.

Nog meer tips en info over hoe je een succesvolle Facebook pagina ontwikkeld? Neem dan meteen contact op.