Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Online trends en inzichten

Europa versus Facebook, jouw gegevens op het spel

Op01, dec 2011 | In Online trends en inzichten, Social Media | Dooradmin

De Europese commissie wil de informatiestroom van sociale media naar adverteerders stoppen. “Sociale media-websites moeten transparanter worden. Gebruikers moeten weten welke data verzameld worden en wat ze er verder mee doen”, verklaart Viviane Reding, vice-president van de Europese commissie.

Transparanter? Is er dan een probleem? En of. Bedrijven als Facebook geven bewust gebruikersinformatie door aan andere bedrijven zodat ze een gerichter reclamebeleid kunnen voeren. Maar het blijft niet bij wat jij leuk vindt en wat je schrijft op het prikbord van je vrienden. Het bedrijf verzamelt ook informatie over je vrienden, familie, schoolverleden, je favoriete muziek en persoonlijke statusveranderingen.

Ga je binnenkort trouwen en zet je je Facebook-status op ‘verloofd’? Dan krijg je heel toevallig een trouwbrochure in je bus. Kortom, alles wat je deelt met je vrienden op Facebook wordt bijgehouden en beschikbaar gesteld voor adverteerders. Velen waren al op de hoogte van de risico’s die SM met zich meedraagt. Maar het kan nog erger.

Niemand houdt van pottenkijkers bij het schrijven van een privé-bericht. Maar je zou er toch beter aan wennen, want Facebook kijkt altijd mee! Zelfs als je alle privé-berichten gewist hebt, kan Facebook ze nog steeds bekijken. Kom je na 40 jaar eindelijk uit de kast? Facebook wist het vast al een hele tijd.

Zelf kan je er weinig aan doen. Wanneer je een account aanmaakt bij Facebook, ga je akkoord met een contract van 4000 woorden lang, waarin staat dat ze je gegevens mogen gebruiken wanneer nodig. Niemand die de tijd neemt om 4000 woorden te lezen, laat staan om achteraf af te zien van een account. Een trucje dat al jaren gebruikt wordt door allerhande websites bij registratie, om klachten te ontlopen.

Facebook ontkent dat het gebruikersinformatie gebruikt om adverteerders te helpen, maar Europa is het spieken meer dan beu. De EU-databeschermingspartij buigt zich deze week over de zaak. Ze overweegt een audit uit te voeren. Want hoewel Facebook grotendeels actief is in de Verenigde Staten, is het hoofdkantoor in Ierland gevestigd. Daarom willen ze de Ierse databeschermingswaakhond inschakelen om een einde te maken aan de wanpraktijken. Wordt vervolgd!