Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Online trends en inzichten

Facebook vs hooliganisme: wie wint vanavond?

Op17, feb 2012 | In Online trends en inzichten, Social Media | Dooradmin

Wordt social media hét wondermiddel tegen hooliganisme? Het lijkt ons sterk, maar de Duitse voetbalclub Hannover 96 zet een eerste, belangrijke stap. Vanavond zal het tijdens de wedstrijd Hannover 96 – Club Brugge een Facebookaccount aanmaken en gebruiken om supporters ‘actuele en duidelijke informatie te geven over de situatie en maatregelen van de politie’, aldus een Duitse agent.

Campagnemiddel in België

Hannover doet dit niet zomaar om vernieuwend te zijn. De club werd al twee keer veroordeeld nadat supporters vuurwerk hadden afgestoken, onder meer in het stadion van Standard Luik. ‘Hoog tijd om iets nieuws te proberen’, moeten ze daar gedacht hebben.

In eigen land wordt social media vooral gebruikt als campagnemiddel. Club Brugge roept via lichtreclame op om hun pagina op Facebook leuk te vinden en toont tijdens de rust het aantal check-ins op Foursquare. Maar nu krijgt social media ook een preventieve functie in het voetbal.

Veel vragen

Dat social media een belangrijke rol kan spelen in crisismanagement, is duidelijk. Alleen kan men zich de vraag stellen of een Facebookaccount volstaat. Bovendien zijn er ook nog heel wat vragen. Waarom is de account nog niet te vinden? Moet ik vrienden worden om de info te kunnen bekijken? Is er mobiel internet in het stadion? Alleen aankondigen wat je gaat doen volstaat niet. Hoe je de informatie kan oproepen is veel belangrijker.

En wat in het heetst van de strijd? Omwonenden die razende voetbalsupporters tekeer zien gaan kunnen snel Facebook nakijken, maar liefhebbers die vastzitten in de razernij moeten over een mobiele telefoon mét internetverbinding beschikken.

Meer kanalen nodig

Een combinatie van meerdere kanalen is aangewezen. Nieuws via een basisstation in de vorm van een blog delen op Twitter, Facebook, verwante websites en lichtreclame kan zorgen voor meer en nog sneller verspreiding van informatie. Zo kunnen ook mensen zonder mobiele telefoon of internetverbinding sneller informatie oppikken van anderen rondom zich die dit wel hebben.

Mensen uitsluiten omdat ze niet op sociale media aanwezig zijn of niet het nodige materiaal hebben om de juiste informatie op te pikken, moet absoluut vermeden worden. Duidelijke communicatie tussen Hannover 96 en de lokale politie is dan ook cruciaal om ook via de stadionomroeper en het scorebord de nodige info te verspreiden.

Testcase

Het is en blijft in de eerste plaats een een testcase die we alleen maar kunnen aanmoedigen en waar nog veel over nagepraat zal worden. Wie de Duitse politie live aan het werk wil zien, kan vanavond terecht op de Facebookaccount ‘Politie Hannover actueel’.