Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Copywriting

15

dec
2011

In Copywriting
Social Media

Google+ of Google- ?

Op15, dec 2011 | In Copywriting, Social Media | Dooradmin

Dé webuitvinding van de voorbije tien jaar is ongetwijfeld Facebook, gevolgd door Twitter en vele andere sociale medianetwerken. En net zoals bij veel goede uitvindingen staan er enkele jaren later nog steeds heel wat bedrijven en ondernemers klaar om hun deel van het succes mee te pikken.

Netlog in België en Hyves in Nederland counterden Facebook met een eigen stijl en service. Path gaat ondertussen aan de haal met Foursquare en Instagram. En Google? Die komt voorlopig niet veel verder dan een plusje naast zijn naam. Delen, berichtenupdates plaatsen, pagina’s volgen, je kan het allemaal in Google+. Maar ook in Facebook. Zelfs de like-button heeft een maatje gevonden bij Google, als is het dan onder een andere naam: de +1-button. Hebben we nog zo een extra sociaal platform nodig?

Jongeren schakelen over van Netlog en Hyves naar Facebook naarmate ze wat ouder worden. Nog later komt de stap naar Twitter. Waar past Google+ in dit plaatje? Google is een internetreus, maar als je de hype niet snel genoeg volgt of het bedrijf dat de hype ontwikkelde niet kan opkopen, moet je het stellen met de kruimels.

Circles, dat de vriendenniveaus bepaalt, en hangouts, waarbij je samen met vrienden videochat, zijn leuke opties. Maar wat ben je er mee als geen van je vrienden op Google+ zit? Big G haalde in zijn eerste maand 1,8 miljoen bezoekers in de Verenigde Staten en klom verder naar 15 miljoen. In Nederland zitten er intussen bijna één miljoen gebruikers op Google+, maar in België kijken we voorlopig de kat uit de boom. Google+ is voorlopig niets meer dan een feest zonder bezoekers waar je als eerste aankomt. De muziek staat luid, het feest lijkt ieder moment te kunnen beginnen, maar je weet niet wanneer de volgende gast komt. Als het feest al niet afgelast wordt.

Mensen hebben nu eenmaal genoeg aan één sociaal netwerkplatform om foto’s te delen en hun vrienden te bereiken. Vandaag lanceerde Facebook ook nog eens de lang aangekondigde ‘timeline’, waarbij je je hele leven in kaart kan brengen. En we hebben toch genoeg aan één leven? Google verloor inmiddels bijna de helft van zijn gebruikers. Maar het benadrukt dat het geen nieuw sociaal netwerk is, maar eerder ‘een platform waarbij sociale elementen worden toegevoegd aan de producten en diensten.’

Moeten we Google+ dan al afschrijven? Natuurlijk niet. Google is meester in zoekresultaten, waardoor je informatie, merken en bedrijven sneller gevonden worden. En de juiste informatie vinden op het wereldwijde web, is waar het allemaal om draait. 61% van de merken heeft de weg naar Google+ al gevonden. Het is volgens velen een betere optie dan Facebook voor een B2B marketing strategie. Bovendien zit er veel geld achter de internetgigant. Maar het succes mag niet lang meer uitblijven. In september kondigde Google het stopzetten van een aantal projecten aan waaronder Google Desktop, Google Maps API voor Flash, Google Pack, Google Web Security, Notebook en ga zo maar door.

Is Google+ een te ver ontwikkelde baby die niet meer geaborteerd kan worden? Of trekken ze er in de Verenigde staten binnenkort de stekker uit?  Time is money, maar laten we voorlopig positief blijven.