Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Social Media

16

dec
2011

In Social Media

Geld verdienen met SM?

Op16, dec 2011 | In Social Media | Dooradmin

Neen, u hoeft uw kinderen niet weg te sturen als u dit leest. We hebben ook geen nieuwe manier gevonden om snel geld te verdienen. We kunnen u alvast gerust stellen: het zit allemaal in uw hoofd. We proberen wel een antwoord te vinden op de hamvraag die sociale media zich stelt: hoeveel brengt sociale media op?

Sociale media mag dan wel alle mogelijke statistieken weergeven en meer zichtbaarheid en naamsbekendheid garanderen, maar over de cost/benefit is er weinig duidelijkheid. 

Er is een eerste poging ondernomen om de meerwaarde van sociale media in cijfers om te zetten. Consultancybedrijf McKinsey vroeg deze zomer aan 507 Belgische bedrijven wat hun impact is op het internet.

De onderzoekers berekenden dat ongeveer één vierde van de groei van het Bruto binnenlands Product in de voorbije drie jaar te danken is aan het gebruik van het internet. Enerzijds zit de groei in hogere productiviteit, en dus meer omzet, anderzijds in hogere werkgelegenheid. Want inzetten op internet zorgt voor nieuwe jobs.

Gaat een bakker één vierde meer taarten verkopen als hij een Facebook-pagina aanmaakt? De kans is klein. Maar als die bakker een leuke campagne opstart, likes verzamelt en zorgt voor leuke interactie, zullen mensen hem veel sneller weten te vinden. Op termijn kan doelgerichte sociale media marketing wel degelijk zorgen voor meer opbrengst.

McKinsey onderzocht ook de impact van internettechnologie. Bedrijven die gebruik maken van internettechnologie, zoals social media, content management systemen, SEO-modules, monitoring tools, enz, hebben twee keer meer kans om te behoren tot de groep van sterke bedrijven die een jaarlijkse groei van van meer dan 12 procent én een winstmarge van meer dan 15 procent kennen.

De resultaten zijn veelbelovend, maar volgens McKinsey kan het nog beter. In crisistijd is het opportuun om in te zetten op het internet en er is nog heel veel potentieel op de Belgische markt. De overheid moet zijn verantwoordelijkheid nemen en bedrijven die nog niet overtuigd zijn over de streep trekken.

Voor de bakkers en andere kleine zelfstandigen onder jullie is het belangrijk om in de eerste plaats aanwezig te zijn. Zo neem je meteen voorsprong op je concurrenten die dat niet zijn. Misschien straks toch een taartje halen? Facebook toont je de weg, al dan niet bewust. Sociale media zaaien je naam in het rond en bestuift de vrienden van je vrienden. Niet twijfelen, pluk de vruchten!