Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Social Media

29

mrt
2012

In Social Media

Pinterest wijzigt privacybeleid: 4 regels die je moet weten

Op29, mrt 2012 | In Social Media | Dooradmin

Een foto pinnen van een mooi kleedje, een dure auto of je laatste vakantiebestemming? 12 miljoen mensen doen het op Pinterest. Als één van de snelst groeiende social mediakanalen worden er steeds meer ogen op gericht. En dat zorgt zoals bij alle populaire social media voor privacyklachten en beleidsaanpassingen.

Pinterest is een visuele manier om interesses te delen. Je ‘pint’ een afbeelding van iets dat je leuk vindt of graag zou hebben. Je vormt je eigen prikbord met dromen, wensen, voorkeuren en realisaties.

Om je aan te sluiten bij Pinterest moet je jouw gegevens koppelen aan je Facebook- of Twitteraccount. Die verbinding leverde veel kritiek op omdat Pinterest automatisch vrienden aan Facebook toevoegt. Bovendien kwamen er klachten over schending van rechten op beeldmateriaal.

Pinterest besliste daarop om het privacybeleid aan te passen. Vanaf 6 april 2012 treden de nieuwe richtlijnen in werking. Om acute saaiheid en tijdverlies te vermijden, zetten we de 4 belangrijkste regels en aanpassingen op een rij.

1. Afbeeldingen delen

Als pinner doe je afstand van al je gebruiksrechten van de geposte foto. Pinterest kan en mag je foto gratis reproduceren, re-pinnen, aanpassen of verspreiden. Pinterest mag verwijderde foto’s ook bijhouden voor een ‘commercieel redelijke periode’, back-up of archief. Verder mogen andere gebruikers de door jou verwijderde foto blijven re-pinnen, aanpassen of verdelen. Je ‘verwijderde’ foto blijft zo in omloop.

2. Jouw verantwoordelijkheid

Het is jouw taak om er voor te zorgen dat je geen derde partijen negeert en rekening houdt met hun intellectuele rechten, publiciteitsrechten en privacy. Copyright staat centraal in het aangepaste privacybeleid. Ze hebben dan ook de Digital Millennium Copyright Act. ‘geadopteerd en geïmplementeerd’, en niet gekopieerd.

3. Persoonlijke gegevens

Je persoonlijke gegevens, zoals naam, adres, enz, afkomstig van je Twitter-of Facebookaccount kunnen gebruikt worden voor promotionele en commerciële doeleinden. Pinterest kan reclame in nieuwsbrieven verwerken om naar gebruikers te sturen. Het netwerk belooft wel dat je jezelf eenvoudig kan uitschrijven voor deze dienst.

4. Facebook en Twitter

Je kan je Facebook of Twitteraccount los koppelen van Pinterest. Dit was al langer zo, maar verder kan je ook je eigen privacy settings bijwerken zodat je zelf bepaalt wat, wanneer en waar je foto’s en reacties gedeeld worden buiten Pinterest.