Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Social Media

11

jan
2012

In Social Media

Rekruteren met social media: de eerste digitale indruk

Op11, jan 2012 | In Social Media | Dooradmin

Social media vindt overal zijn weg. Wat doen we als we met iemand afspreken die we nog nooit gezien hebben? Even Facebook checken. Wat doet de belastingdienst? Juist ja.

Het is dus ook logisch dat social media prominent aanwezig is in Human Resources. LinkedIn, hét business netwerk bij uitstek, is een belangrijke bron van potentiële nieuwe werkkrachten. Het is een verzameling van persoonlijke eigenschappen, competenties, ervaringen en contacten. Je kan dus stellen dat LinkedIn de vervanger is van een jarenlang gebruik: het voorgesprek.

Het Zweedse onderzoeksbureau Potentialpark deed een wereldwijd onderzoek bij 30.000 afgestudeerden en 600 bedrijven. Ondanks het feit dat LinkedIn minder sexy en speels is dan Facebook, verkiest bijna de helft van de jong afgestudeerden LinkedIn om met rekruteerders in contact te komen omdat ze anders te veel informatie prijsgeven.

Witte raaf

Een begrijpelijk argument aangezien Facebook zich steeds meer ontwikkelt van speeltuin tot slecht afgebakend privé-terrein waar iedereen alles deelt, maar niet alles aan iedereen wil laten zien. Een derde van de rekruteerders verkiest Facebook om dezelfde reden waarom afgestudeerden het liever vermijden. Meer informatie, is betere beeldvorming.

En dat maakt rekruteren via social media ook gevaarlijk voor bedrijven. De eerste indruk van een kandidaat wordt bepaald door gegevens die je op het net vindt. Telefacts pakte vorig jaar uit met een reportage over rekrutering via social media. Foto’s van dronken mensen op Facebook en weinig onderbouwde statusupdates bleken voldoende om een kandidaat aan de kant te schuiven.

Iedereen gaat wel eens uit de bol, maar voor een werkgever is het voldoende om het te bestempelen als “heeft geen verantwoordelijkheid.” Een mes dat langs twee kanten snijdt, want een witte raaf gaat snel vliegen.

Vertrouwen

Toch is niet iedereen overtuigd van de nieuwe mogelijkheden. Uit een Nederlands onderzoek van Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek blijkt dat slechts 15 procent van de sollicitanten social media gebruikt om een nieuwe baan te zoeken. Vacaturesites genieten nog altijd de voorkeur omdat het meer zekerheid biedt. Een website als Jobat biedt de garantie dat de vacatures ‘echt’ zijn.

Bij vacaturesites worden alle aanbiedingen door een interimbureau of weborganisatie gevalideerd. Ondanks het enorme succes kampen social media met een vertrouwensprobleem. Profielen en informatie kunnen vals zijn, want het is en blijft moeilijk te controleren.

Eerste indruk

Die onberekenbaarheid maakt social media vooral een krachtige aanvulling op het scoutingnetwerk van bedrijven en geen nieuw allesomvattend middel. Het is een database die voor iedereen toegankelijk is en die in 2012 alleen maar belangrijker zal worden. Ruim je online profielen dus goed op voor je de arbeidsmarkt verkent. De eerste indruk is snel gemaakt.

Bekijk hier de Telefacts reportage: bekeken-op-facebook