Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Social Media

23

nov
2011

In Social Media

Sociale media in crisissituaties

Op23, nov 2011 | In Social Media | Dooradmin

Pukkelpop 2011. Een drama voor al wie festivals een warm hart toe draagt, maar de definitieve doorbraak van sociale media in crisissituaties. Waar de GSM-mast het begeeft, gaat sociale media door én verder.

Daarom heeft Kortom, een vereniging voor overheidscommunicatie, een actieplan opgesteld in samenwerking met een aantal experten, waaronder BrandFractal, Ben Caudron en Contactpunt. Dat plan moet overheidsinstellingen in staat stellen om via Twitter, Facebook en andere SM-kanalen te communiceren met hulporganisaties, evenement bezoekers, familie en vrienden.

Het plan legt een strategie voor waarbij hulpcentrales in ‘vredestijd’ actief op zoek gaan naar volgers, om in noodsituaties zoveel mogelijk mensen te bereiken. Deze vorm van communiceren zou een einde kunnen maken aan de lange lijst van geruchten en halve waarheden die opduiken kort na een ramp.

Sociale media is niet hét redmiddel, maar een onderdeel van een crisisplan. Daarom blijft het belangrijk om in te zetten op alle mogelijke communicatiemiddelen. Het is in ieder geval een stap in de goede richting. De eerste vacature voor social media manager bij de federale politie komt weer een stap dichter bij.

Lees het volledige actieplan HIER