Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Events

02

dec
2011

In Events
Social Media

Sociale media marketing: “Niemand steelt bij vrienden”

Op02, dec 2011 | In Events, Social Media | Dooradmin

Het ICC in Gent begon vandaag aan de eerste dag van de 30ste Stichting Marketing Congres. Onder de titel “No Guts, No Glory” willen een aantal sprekers mensen aanzetten om te durven mislukken in de jacht naar succes. “Have the guts to fail.”

Neen, het gaat niet enkel over saaie marketingtechnieken of businessmodellen. Sociale media kreeg ook een plaats in het programma. Jamie Anderson, een Australische professor en managementgoeroe, ontrafelde het succes van popidool Lady Gaga. Drie jaar geleden had nog niemand over haar gehoord, maar intussen is ze de populairste zangeres van de planeet. Maar hoe? Door haar muziek, steeds veranderende look, spetterende live-shows, opvallende kledij, maar ook.. door sociale media! Kan iedereen dan een wereldster worden met sociale media? Probeer het zelf eens, maar het heeft haar in ieder geval een heel eind op weg geholpen. Een overzicht.

Bij sociale media gaat alles om relaties. Of je nu foto’s, statussen of andere informatie deelt, je doet het met mensen. Op die manier toon je wie je bent en geef je een stuk identiteit vrij. Deze identiteit kan verschillen van wie je echt bent. Je stuurt zelf je imago in de richting die jij wil. Zo zagen collega’s van wijlen Steve Jobs hem als een een harde, veeleisende baas. Maar zijn populariteit komt voor uit wat de buitenwereld te zien kreeg als performer, innovator en motivator.

Lady Gaga ging nog een stap verder. Door zichzelf voor te stellen als iemand die gepest werd op school en anoniem door het leven ging, sprak ze een ruim publiek aan. Iedereen is toch ooit eens onzeker over zichzelf? Zo deelde ze een collectieve waarde met haar publiek. En dat is exact wat sociale media doet. Waarden delen met anderen. Bovendien noemt ze zichzelf “the mother monster”, een oppergod van haar “little monsters”, zoals ze haar fans noemt.

Dat zorgt ervoor dat anderen deel willen uitmaken van haar gemeenschap. De kinderen willen naar hun moeder. Waar woont mama? Op Facebook, Twitter en andere sociale netwerken. Gaga onderhoudt haar SM-accounts natuurlijk niet zelf. Om haar fans te blijven boeien nam ze niet minder dan vier conversation managers in dienst, die full-time werken aan haar online imago.

Veel fans is één ding, miljoenen platen verkopen is wat anders. Iedereen download muziek van artiesten en YouTube is van een videokanaal naar een muziekbibliotheek geëvolueerd. Waarom dan nog geld betalen voor muziek die overal voor het grijpen ligt? Anderson’s antwoord is even eenvoudig als geniaal. “Maak van je fans je vrienden, want niemand steelt van zijn vrienden.” Een vriend toevoegen krijgt plots een extra betekenis.

Geïnteresseerden kunnen morgen terecht in het ICC Gent vanaf 08u45 voor de tweede dag van de 30ste editie Stichting Marketing Congres.