Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Social Media

06

jan
2012

In Social Media

Sociale media rendabel maken bij B2B

Op06, jan 2012 | In Social Media | Dooradmin

Bedrijven gebruiken sociale media met één doel: zoveel mogelijk fans of volgers halen. Deze kwantitatieve B2C (Business To Consumer) doelstellingen zijn voor grote bedrijven vaak irrelevant. Kleine zaken mogen dan wel dichter bij hun klanten staan en ze overladen met aanbiedingen en prijzen, de businessmarkt heeft andere belangen.

Grote bedrijven moeten gerichter omgaan met sociale media dan de doorsnee winkel om de hoek. In de B2C markt spreken we over tienduizenden consumenten en potentiële fans die je boodschap en bedrijf viraal kunnen verspreiden. Voor grote bedrijven heeft de B2B (Business To Business) markt een kwantitatief lager bereik nodig, maar met kwalitatief betere contacten. Elk contact is waardevol, zolang het maar met de juiste mensen is. Zo heb je helemaal geen tienduizenden fans nodig.

Voor B2B networking zijn Linkedin en Twitter twee belangrijke sociale mediakanalen. Iedere volger of profiel in je netwerk zal veel kwalitatiever zijn dan een doorsnee fan op Facebook. Gemeenschappelijke interesses, doelstellingen, noden of vakgebieden binden bedrijven en klanten aan elkaar, wat meer rendabiliteit oplevert. Want met sociale media kan u uw contacten in een B2B omgeving uitbreiden buiten de bedrijfsgrenzen en op de voet volgen. Zo kunnen bedrijven kort op de bal spelen en meteen voldoen aan de wensen en noden van andere bedrijven.

Sociale media zullen bij B2B kwalitatief hoog scoren. De integratie tussen verschillende SM-kanalen, een grondige zoekmachine marketing, online advertising en zelfs online video, waarbij de investering miniem is, zorgen voor een toename aan contacten en relaties. In verhouding is de return enorm. De juiste contactpersoon levert meer op dan een willekeurige consument. Bovendien creëer je een basis waarop je verder kan bouwen. Door network events en andere activiteiten te organiseren en te promoten op je kanalen, bouw je je basis verder uit. Zo haal je steeds meer uit je online netwerk.

Ook intern worden sociale media ook steeds belangrijker. Ze verspreiden zich over de hele organisatie binnen bedrijven. De marketingafdeling krijgt steeds meer te maken met SM-invloeden en via sociale media rekruteert human resources nieuw personeel. Klantendiensten verhuizen naar online netwerken, bedrijven betrekken hun consumenten met sociale media bij productontwikkeling.

Sociale media is onvermijdelijk in een professionele omgeving. Er efficiënt en duurzaam mee omgaan, is de sleutel tot succes. Nog niet overtuigd? Bekijk dan zeker onderstaand filmpje van Crossknowledge, waarin professor aan de Vlerick Leuven Gent Management School, Steve Muylle, enkele concrete en verbazende resultaten voorlegt.