Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Social Media

01

mrt
2012

In Social Media

Wat verandert er op 30 maart? De nieuwe Facebookpagina

Op01, mrt 2012 | In Social Media | Dooradmin

Als eigenaar van een Facebookpagina heb je het vast al gezien. Vanaf 30 maart schakelen alle pagina’s over naar de intussen beroemde timeline functie. En het is meer dan een nieuwe lay-out met een gigantische foto. We zetten de nieuwe veranderingen even voor je op een rij.

Nieuwe styling: creativiteit loont

De administratorruimte ziet er een stuk anders uit maar de coverfoto wordt, net zoals bij je Facebookprofiel, dé blikvanger van de Facebookpagina. Dit zorg voor extra mogelijkheden wat styling betreft. Originele foto’s, gecombineerd met de profielfoto kan je pagina extra in de verf zetten.

Maar wie er al aan dacht om de laatste nieuwe promoties online te gooien via deze online billboard, is er aan voor de moeite. Facebook heeft strenge richtlijnen opgesteld die promotioneel misbruik moeten tegen gaan, vergelijkbaar met de regels voor wedstrijden op Facebook.

Neem dus maar afscheid van je lange banner of kleine profielfoto en denk goed na hoe je al die ruimte gaat opvullen.

Highlights: in de etalage

Content is king bij Facebook timeline. Zo kan je een item highlighten zodat het de hele breedte van je pagina inneemt. Verder kan kan je à la Pinterest items pinnen zodat ze bovenaan je pagina verschijnen. Dat zorgt voor meer controle over de inhoud en opstelling van je pagina.

Monitoring: meer controle

Comments weg klikken of verbergen zal niet verdwijnen, meer zelfs. Met timeline heb je nog meer controle over wat mensen op je pagina posten. Zo kan je comments in een wachtrij plaatsen tot jij ze hebt goedgekeurd.

Privé berichten: eindelijk bereikbaar

Eén van de vervelende minpunten van een Facebookpagina is weggewerkt. Een bedrijf of de maker achter een pagina contacteren is nu wel mogelijk. Je kan als administrator ook antwoorden op de berichten, maar de eerste stap zetten door een bericht te sturen naar een fan kan niet.

Een maatregel om bedrijven te verhinderen potentiële klanten te overladen met promoties.

Tabs: weg ermee

Geen tabs of applicaties meer links van de pagina. Alle inhoud wordt verwerkt in de timeline onder de coverfoto. Dit betekent dat je niet langer kan instellen op welke pagina je bezoeker land, aangezien alles op één timeline blijft.

Het maakt Facebook een stuk minder technisch, aangezien tabs en landingspagina’s eerder terrein was voor developers. Applicaties worden dan weer paginabreed, zodat je meer ruimte hebt voor de styling van je app.

What’s next?

Een grote vernieuwing in Facebookland dat mogelijk veel bedrijven zal aanzetten om te investeren in de lay-out en gebruiksvriendelijkheid van hun Facebookpagina. Een onvermijdbare stap in de steeds veranderende wereld van Social Media. Zeker nu Facebook nieuwe manieren moet vinden om winstgevend te zijn met de aankomende beurssprong. Wordt ongetwijfeld vervolgd.