Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Social Media

31

jan
2012

In Social Media
Technology

Google verandert privacybeleid: 8 regels die u moet weten

Op31, jan 2012 | In Social Media, Technology | Dooradmin

Je hebt er vast al over gehoord of er zelfs een mail van in je inbox gekregen. Google doet vanaf 1 maart ‘een Facebookske’ door zijn privacyinstellingen te wijzigen.

Facebook kreeg in het verleden veel kritiek voor zijn beleid, maar om het succes van Zuckerberg en co te evenaren, kan Google niet achterblijven.

Heeft u geen zin om alle regeltjes te lezen? Groot gelijk! Wij zetten de acht belangrijkste wijzigingen voor u op een rij.

Eén superprofiel

Google brengt je gegevens samen van alle kanalen die Google beheert. Alle gegevens op bijvoorbeeld YouTube, Gmail en de zoekmachine worden samengevoegd tot één superprofiel. Zo komt Google nog meer over jou te weten.

Welke gegevens?

Het gaat van je persoonlijke ingevoerde gegevens zoals je naam, e-mailadres, telefoonnummer of creditcard tot het hardwaremodel van je pc, de versie van het besturingssysteem, enz. Die gegevens kan Google zelfs opslaan en bijhouden op één van zijn vele buitenlandse servers.

Google weet altijd waar je bent

Als je location based apps gebruikt weet Google waar je bent. Maar Google kan je ook opsporen. Zo mag het ‘verschillende technologieën gebruiken om uw locatie vast te stellen.’ Sta je dichtbij een zendmast of wifi-punt? Google knows!

Jij maakt reclame voor Google

Neen, je wordt er niet voor betaald. De internetreus mag en kan je naam gebruiken in al zijn diensten. En dat zijn er heel wat. Bovendien kan Google aan de hand van je persoonlijke gegevens gepersonaliseerde reclame op je afsturen.

Delen aan derden

Persoonlijke gegevens delen aan derden kan natuurlijk niet zomaar. Je moet altijd eerst je toestemming geven. Toch biedt Google ze aan zijn ‘partners of andere vertrouwde bedrijven of individuen zodat ze de gegevens voor ons kunnen verwerken.’ Verder kunnen ze ook gebruikt worden om juridisch redenen.

Niet-persoonlijke gegevens

Google kan niet-persoonlijke gegevens openbaar met zijn partners delen. Onder partners verstaan we uitgevers, adverteerders of aangesloten sites. Zo kunnen adverteerders trends bekijken die hun marketingstrategie mee bepalen.

Beleid niet voor iedereen

Het privacybeleid geldt niet voor externe partners. Bedrijven die de services van Google gebruiken en daar gegevens voor nodig hebben, kunnen werken volgens hun eigen privacybeleid. Je gegevens kunnen dus overal opduiken zonder het ooit te weten.

Aanpassingen zonder toestemming

Tot slot kan Google op elk moment veranderingen aanbrengen in het privacybeleid. Je zal wel een melding krijgen van nieuwe aanpassingen, maar je kan er niets tegen doen. Je kan wel stoppen met Google te gebruiken, maar dan is het kwaad al geschied. Je persoonlijke gegevens blijven immers opgeslagen.

Google dringt zichzelf op door de gebruiker geen mogelijkheid te bieden om uit het systeem te stappen, en dat zorgt wereldwijd voor veel kritiek. Maar panikeer zeker niet na het lezen van deze regels. Neem je tijd en kijk de privacyinstellingen steeds goed na als je jezelf online registreert.