Bekijk onze sterke punten
Op04, dec 2014 | Geen reacties | In Cases | Dooradmin
Website met webshop voor OSPA Zwembaden
OSPA staat voor oerdegelijke zwembadtechniek uit Duitsland en kan beschouwd worden als de Rolls Royce onder de zwembaden. OSPA Benelux had een website, maar was ontevreden over het aantal aanvragen dat daaruit voortkwam.
Voorbereidende analyse
Als communicatiebureau vertrekken we steeds vanuit het standpunt van de klant van de klant, in dit geval mensen die een zwembad willen aanleggen. We namen een uitgebreid diepte-interview af en contacteerden alvast enkele klanten van OSPA om een beter zicht te krijgen op de beweegredenen en ervaringen van de reeds bereikte doelgroep. Al vrij snel in het proces konden we de belangrijkste doelstelling achterhalen voor het ontwikkelen van een nieuwe website en online strategie.
Voor OSPA Benelux is de website een succes als er meer online offerte-aanvragen binnenkomen en potentiële klanten aangespoord worden om het demozwembad te bezoeken.
De aanvragen die binnenkomen moeten perfect afgestemd zijn op de doelgroep zodat de conversie van offerte naar nieuwe klant maximaal is. Zo is het bijvoorbeeld niet de bedoeling dat een klant met een budget van 10.000 euro voor de aanleg van een zwembad een offerte-aanvraag doet bij OSPA. Dit was een van de conclusies van onze voorafgaande analyse en bepaalde mee de online strategie die we voor onze klant gingen uittekenen.
Van communicatieplan tot website die werkt
Communicatiebureau Contactpunt werkte op basis van de analyse een communicatieplan uit. Hierin werden de doelstellingen, doelgroepen, concurrentie-analyse, strategie en informatie-architectuur vastgelegd. In de website sitemap wordt vooraf bepaald welke pagina’s uitgewerkt worden, wat het doel is per pagina en welke call to action dit met zich meebrengt. Op basis van deze sitemap werden de teksten uitgeschreven en geoptimaliseerd voor zoekmachines.
Elke website die door communicatiebureau Contactpunt wordt ontwikkeld, wordt namelijk voorzien van een basis SEO, enerzijds door het optimaliseren van de webteksten, anderzijds door een aantal technische basistoepassingen voor zoekmachine optimalisatie. Op die manier kan later makkelijk vastgesteld worden of er gescoord wordt op de vastgelegde zoekwoorden in Google of niet en zodoende kan de online strategie bijgestuurd worden.
Responsive webdesign
Het webdesign werd uitgewerkt en gepresenteerd aan de klant. Door het responsive design wordt de website automatisch aangepast aan het platform waarmee hij bezocht wordt, hetzij smartphone, tablet, laptop of desktop. Nadat het design werd goedgekeurd, kon de implementatie beginnen. Er werd gekozen voor een heel gebruiksvriendelijk open source CMS waarbij weinig of geen technische kennis vereist is voor het beheer van de website.
Er werd een blog geïntegreerd op de website zodat op geregelde tijdstippen nieuwsitems en andere veranderlijke content toegevoegd kan worden. Er werden onmiddellijk drie blogs voorzien door onze copywriter. Alle teksten werden zorgvuldig uitgewerkt en met de klant besproken.
Content creatie en SEO
Communicatiebureau Contactpunt staat in voor het genereren van content. Concreet wil dit zeggen dat we blogposts schrijven in naam van de klant en die publiceren op de website. Daarna worden de blogs verspreid via social media om een groter bereik te creëren. Het doel van de blogs is enerzijds om de expertise van OSPA te tonen, anderzijds willen we beter scoren in Google en andere zoekmachines op vooraf bepaalde zoekwoorden. We kozen voor LinkedIn als meest geschikte social media kanaal voor de doelgroep van OSPA.
Een belangrijke USP van OSPA is dat het water geen chloor of andere chemicaliën bevat. Sterker nog: de zwembaden van OSPA bevatten drinkbaar water. Daarom besloten we om ervoor te zorgen dat de site gevonden werd voor “Zwembad zonder chloor”.
We voerden een keyword analyse uit om uit te zoeken welke zoekwoorden strategisch belangrijk zijn voor de website van OSPA. Zoekwoorden als zwembadbouwer, zwembad zonder chloor en natuurlijk alle branded keywords die OSPA bevatten werden in de SEO strategie opgenomen.
Na twee maanden stond de website voor zowel de zoekterm “zwembadbouwer” als “zwembad zonder chloor” bovenaan de zoekresultaten. Voor alle branded keywords op de eerste positie. Momenteel zijn 70% van alle bezoekers afkomstig van zoekacties op Google.
Optimalisatie contactformulier
Daarnaast stellen we vast dat zo’n 15% van alle bezoekers uiteindelijk doorklikt naar de contactpagina en 10% naar de pagina over het demozwembad. De conversie van het contactformulier werd geoptimaliseerd door het toevoegen van waarheidsgetrouwe testimonials. Verder werden de formuliervelden beperkt tot het absolute minimum dat nodig is voor het opstellen van een prijsofferte.
Om de offerte-aanvragen af te stemmen op de doelgroep werd het budget bewust toegevoegd aan het contactformulier. Op die manier werd het aantal niet relevante offerte-aanvragen beperkt. Het veld is optioneel in te vullen, maar mensen met een te laag budget worden er toch door afgeschrikt.
Als communicatiebureau is het onze taak om de statistieken nauw op te volgen, bij te sturen waar nodig en de conversie te optimaliseren. Daarom komen we een viertal keer per jaar samen om de statistieken van de website te overlopen.
Onze diensten
- Bedrijfsanalyse op basis van diepte-interview
- Communicatieplan en informatie-architectuur
- Responsive webdesign en website implementatie
- Keyword analyse en uitschrijven webteksten
- Contentplan en strategie
- Opzetten LinkedIn pagina
- Schrijven en publiceren van blogs
- Zoekmachine optimalisatie (SEO)
- Analyse en opvolging
Op zoek naar een nieuwe website en content creatie voor uw bedrijf?
Kom uw projectplannen bespreken Bekijk de website