Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Online trends en inzichten

4 tips voor jouw bedrijf om te adverteren met Facebook Ads

Op16, nov 2012 | In Online trends en inzichten, Social Media | Dooradmin

Iedereen heeft het over de kracht van sociale media als reclamemiddel voor bedrijven. Met bijna 5 miljoen Belgen is Facebook heel interessant voor Belgische bedrijven. Maar het maximale bereik van een Facebook pagina heeft het laatste jaar een flinke knauw gekregen.

Sinds de beursgang bereikt een Facebook pagina maar 12 tot 16% van zijn vind-ik-leuk’s op een organische manier, dat is de meest natuurlijke manier zonder betaling. Dit is uiteraard geen toeval, maar een manier om bedrijven te stimuleren om te betalen voor meer bereik. Want met betaalde posts kan tot 85% van je fans jouw content zien, plus je vooraf ingestelde doelgroep.

We hoeven je dan ook niet te vertellen dat het de moeite waard is om sponsoring op Facebook te overwegen. Maar hoe adverteer je het best om zoveel mogelijk clicks en bereik te genereren? Hier zijn onze 4 tips:

1. Kies zorgvuldig je doelgroep

Adverteren bij Facebook kan op maat. Naast het geslacht, de locatie en leeftijd kan je ook doelgericht werken op categorieën en interesses. Zo kan je getrouwde huismoeders met kinderen tussen 4 en 12 jaar selecteren die houden van mode, wat bijvoorbeeld interessant is voor een kinderkledingwinkel.

Het doelpubliek van de kledingwinkel aanspreken zal meer clicks genereren dan Ads die ook single mannen bereiken.

2. Investeer in gesponsorde verhalen

Via een Sponsored Like Story zal Facebook zich richten op vrienden van nieuwe fans. Nieuwe fans zullen dan weergegeven worden in het nieuwsoverzicht van vrienden met het bericht dat ze jouw pagina leuk vinden.

Met Sponsored Page Post Story kan je tot 85% van je huidige fans bereiken, afhankelijk van het budget en de grootte van je fanpagina.

3. Kies de juiste afbeelding

De afbeelding waarmee je naar buiten komt is bepalend voor het succes van je Ads. Persoon A zal snel klikken op een voetballer, terwijl persoon B zich eerder aangetrokken voelt tot schattige baby’s. Experimenteer dan ook met afbeeldingen om te zien welke de meeste impact heeft. Hetzelfde geldt voor je tekst. Een goede call to action kan soms meer opleveren dan een inleidende tekst.

4. Meten is weten

Met Facebook Insights en andere advertising tools kan je de evolutie van jouw bericht nauwgezet in het oog houden. Zo kan je snel inspelen op veranderingen van impact en bereik.

Reken Facebook niet af op lage directe conversie. Fans gaan niet meteen over tot consumptie, maar zullen in een latere fase, wanneer ze jouw diensten nodig hebben, jouw bedrijf als referentie zien.

Hoeveel kost Facebook Ads?

Mogelijkheden genoeg, maar hoeveel zal het mij kosten? Het is een cliché, maar ook hier hangt de prijs af van jouw budget. Wil je veel investeren? Dan zal je meer mensen bereiken.

Je kan er ook voor kiezen om te betalen per click of weergave. Dan is de prijs afhankelijk van de concurrentie in jouw geselecteerde doelgroep. Als je alleenstaande moeders wil bereiken, maar een aantal andere bedrijven doen dit ook, dan zal de kostprijs per click of weergave stijgen. Facebook stelt een prijs voor tussen de minimum en maximumprijs. Hoe hoger jij biedt, hoe beter jouw Ad zal verschijnen.

Experimenteer

Ga niet meteen grote bedragen investeren, maar experimenteer verstandig met kleine bedragen en meet de impact van je acties. Eens je de beste doelgroep en keuze gemaakt hebt, kan je meer investeren en dus veel meer bereiken. Wil je meer tips of begeleid worden in je eerste stappen op Facebook (Ads)? Contacteer ons dan voor een vrijblijvend gesprek.