Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Online marketing

Waarom je social media posts populairder zijn dan je denkt

Op07, nov 2014 | In Online marketing, Social Media | Dooradmin

We leven in een wereld waarin je sneller geliked wordt op Facebook dan aangesproken op straat, waarin je tweets sneller de wereld rondreizen dan jij in je eigen stad beweegt. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat reclame tegenwoordig sneller wordt opgenomen via sociale media dan via affiches naast de weg. Social media marketing is vandaag dan ook de manier om snel en efficiënt een groot aantal mensen te bereiken. Maar hoe efficiënt is deze nieuwe methode nu werkelijk? Aan de hand van de verschillende sociale netwerken zochten wij het uit.

Eén post, honderden lezers

Al snel worden berichten die je op een openbare pagina plaatst door anderen opgepikt en gedeeld, en velen laten ook een reactie na. Zo krijg je meteen feedback van je publiek op je recentste posts, en bereik je daarbij ook nog eens een deel van hun vrienden. Echter, slechts weinig mensen hebben een idee van hoe groot het bereik van hun social media marketing werkelijk is.

bloggen

Het verborgen publiek

Met een post op een sociaal netwerk bereik je meer mensen dan je zelf vaak denkt. Zo zijn er niet enkel de mensen die je posts liken, commenten en sharen, maar is er ook een ‘verborgen publiek‘ die je posts effectief lezen maar er verder niets mee doen. Een onderzoek van Stanford toont aan dat het actieve publiek samen met het verborgen publiek vier keer zo groot is dan door de meeste posters wordt aangenomen. Een exacte schatting van de grootte van dit verborgen publiek kan niet gemaakt worden. Om erachter te komen hoeveel mensen je nu daadwerkelijk bereikt met je social media marketing, zijn er natuurlijk wel verschillende hulpmiddeltjes.

Je persoonlijke stille lezers

Elke vorm van social media marketing is anders, en zo heeft iedereen ook zijn eigen verborgen publiek. De meeste sociale netwerken bieden dan ook de mogelijkheid om erachter te komen hoe ver het bereik van een post werkelijk gaat. We gaan even dieper in op de methode die bij de belangrijkste sociale netwerksites gebruikt kan worden, maar de meeste andere sociale netwerken hebben ongeveer een gelijkaardige werkwijze.

social media bereik, engagement stimuleren

Voor een post op Twitter kan je eenvoudig het werkelijke bereik van je social media marketing bekijken via analytics.twitter.com. Hier kan je op het dashboard bekijken hoeveel mensen je tweets gelezen hebben. Daarnaast kan je ook bekijken wat het engagement is. Verder is er ook de optie om te berekenen hoe groot je verborgen publiek is in vergelijking met je totale publiek. Bij Facebook gaat dit op een gelijkaardige wijze: je hoeft gewoon maar naar je Facebook pagina ‘insights’ te gaan, en vervolgens het bereik en het engagement van je recente posts apart op te tellen. Verdeel vervolgens het aantal van het engagement over het aantal van het bereik. Het aantal dat je dan uitkomt, is je engagement-ratio. Ook Pinterest biedt sinds een tijdje statistieken aan.

Omgaan met je verborgen publiek

Om optimaal aan social media networking te kunnen doen, is het uiteraard wel handig meegenomen om te weten hoe je je publiek het beste kan bereiken. Wat verwachten ze van je, wat willen ze graag horen? Bij een verborgen publiek is dit natuurlijk niet voor de hand liggend: zonder enige respons is het moeilijk te zeggen wat dit deel van je lezers werkelijk van je posts denkt. Voor je verborgen publiek is het vooral belangrijk om bij het onderwerp te blijven, daar hebben ze immers het meeste boodschap aan. Probeer ook op regelmatige basis te posten, zodat ze weten wat ze van je kunnen verwachten. Verder kan je ook proberen om ze via andere netwerken te bereiken: misschien zijn ze via mail, post e.d. wel actiever dan op social media netwerken. Wat je methode ook is: probeer vooral niet te vergeten dat ze bestaan!

Je posts op sociale media kunnen dus wel degelijk een grote invloed hebben… Een veel grotere nog dan je zelf zou denken. Heb jij vragen over jouw social media bereik?

Ik wil meer weten over social media marketing

 

 



Tags | , , , , , ,