Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Copywriting

13

sep
2014

In Copywriting

Hoe schrijf je de ultieme headline voor je blog of social media post?

Op13, sep 2014 | In Copywriting | Dooradmin

Om de aandacht van een bezoeker te trekken is een headline een zeer krachtig middel. Door een goede headline te gebruiken maak je de lezer nieuwsgierig, enthousiast en wordt hij voorbereid op wat komen gaat. Bij het schrijven van een blog, artikel of social media post is het sterk aangeraden om een passende en veelbelovende headline te gebruiken. Op deze manier wordt de lezer bijna ‘gedwongen’ om jouw tekst te lezen én dat is toch wat je uiteindelijk wilt bereiken?

Feiten over de doeltreffendheid van een headline

Gemiddeld leest 8 op de 10 mensen de headline, waarvan er maar 2 op de 10 de rest zal lezen. Daarom is een goede headline zo bepalend voor de effectiviteit van het artikel. Des te beter jouw headline is, des te meer mensen jouw stuk lezen. Daarbij absorberen lezers vaak de eerste drie en de laatste drie woorden van een headline. Begin dus sterk en eindig succesvol.

8 headline strategieën die door psychologie ondersteund worden

Bij het schrijven van een goede headline doen we graag beroep op de psychologie. We sommen alvast 8 mogelijkheden op:
Verassing – “Dit is geen perfect artikel (maar dat had het wel kunnen zijn)”
Nieuwsgierigheid – “10 manieren voor een perfecte post op social media. Nummer 9 is onmogelijk!”
Vragen – “Weet jij hoe je een perfect artikel schrijft?”
Ontkenningen – “Schrijf nooit meer een saai artikel”
Nummers – “10 tips voor het schrijven van een perfect social media bericht”
Publiek verwijzen – “Voor mensen die een perfect artikel willen schrijven”
Hoe je… – “Hoe je een perfect bericht op social media schrijft”
Specificiteit – “Het 6-delen proces om twee keer zoveel bezoekers te krijgen”

11 veelgebruikte headline formules met garantie op succes

1. Nummer + bijvoeglijk naamwoord + doel sleutelwoord + achtergrond + belofte

Voorbeeld: “10 eenvoudige stappen die je vandaag kan nemen om een perfect artikel te schrijven”

2. {Doe iets} als {een bekend voorbeeld}

Voorbeeld: “Blog als een superster”

3. Interessante bijvoeglijke naamwoorden + unieke zelfstandige naamwoorden

Voorbeeld: “Briljante strategieën”

4. {Headline}: {subhead}

Voorbeeld: “De kunst van het schrijven: hoe creëer je een perfect artikel?”

5. Bijvoeglijk naamwoord + bijvoeglijk naamwoord + SEO zoekwoord + {belofte van resultaat}

Voorbeeld: “Nuttige en nieuwe content marketing trends die meer bezoekers opleveren”

6. Wie wil {iets}

Voorbeeld: “Wie wil meer volgers krijgen op social media?”

7. Het geheim van {iets}

Voorbeeld: “Het geheim van een goede social media post”

8. Hier is een snelle manier om {een probleem} op te lossen

Voorbeeld: “Hier is een snelle manier om een goede headline te bedenken”

9. Wat iedereen zou moeten weten over {iets}

Voorbeeld: “Wat iedereen zou moeten weten over blogging”

10. {Maak/heb/bouw iets} waar je trots op kan zijn

Voorbeeld: “Schrijf een blog waar je trots op kan zijn”

11. Hoe overleef ik mijn eerste {iets}?

Voorbeeld: “Hoe overleef ik mijn eerste werkdag?”

Beperk je niet tot het bedenken van slechts één headline!

Het klinkt misschien overdreven, maar eigenlijk zal elke schrijver de helft van zijn tijd moeten spenderen aan het schrijven van een goede headline. Als je twijfelt, schrijf dan een 10-tal headlines. Het overgrote deel zal belachelijk en saai zijn, maar er zal er altijd een bijzitten die als muziek in de oren klinkt. Het kost je wat tijd, maar het resultaat zorgt voor een hogere conversie. Immers, je wilt toch ook dat jouw website goed bekeken en gelezen wordt?

Heb jij zelf headline formules? Aarzel dan niet om ze met ons te delen.



Tags | , , , , , ,