Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Online marketing

18

nov
2014

In Online marketing

Vijf vaak voorkomende content marketing fouten die je best vermijdt

Op18, nov 2014 | In Online marketing | Dooradmin

Met de juiste strategie kan je door content beter scoren in google, meer bezoekers naar je website brengen en meer leads genereren. Maar als je geen fouten wil maken in je content marketingbeleid, neem dan best even dit artikel goed door. Een overzicht van de vijf meest courant gemaakte fouten in een content marketing strategie.

1. Beginnen zonder stappenplan

Zorg voor een stappenplan, voor je aan de slag wilt gaan. Zorg ervoor dat zaken aanschouwelijk zijn en redeneer terug van doel naar acties. Ook is het belangrijk om bepaalde zaken concreet te maken. Zomaar in wilde weg stukken schrijven en op je site zetten is géén goed plan. Het zal ook waarschijnlijk niet veel effect hebben. Beter is te werken met een contentkalender. Hierbij publiceer je op gezette tijdstippen een artikel, op vooraf in kaart gebrachte media. Het thema kan iets zijn dat te maken heeft met een bepaalde datum, zoals Sinterklaas en Nieuwjaar.

2. Alleen over jezelf vertellen

Vooral beginners maken deze fout snel. Je vertelt volop verhalen over het bedrijf of over jezelf. De verhalen gaan dan vaak over de kwaliteit van jouw bedrijf, wat je hebt bereikt, hoe fantastisch je wel niet bent. Sorry, maar niemand zit hierop te wachten. Jezelf verplaatsen in de doelgroep, dát is belangrijk. Wat vinden zij interessant? Waarom volgen zij jou? Vaak worden zij gedreven door een bepaalde behoefte die zij opgelost willen zien. Ze zoeken nuttige oplossingen, voor hun real life problemen. Jij kunt hen die oplossingen bieden. Zo kun je de verkoopkansen van je eigen product of dienst automatisch vergroten.

3. Onbekend zijn met je doelgroep

Ervan uitgaan dat je een bepaalde doelgroep bedient, terwijl dat eigenlijk niet helemaal juist is. Het is een fout die veel bedrijven maken. Op zich niets verkeerds mee, dat andere consumenten dan je beoogde doelgroep je producten gebruiken. Iets anders wordt dat wanneer de aansluiting met de beoogde doelgroep totaal zoek is. Jouw eerste werk is te achterhalen wie je doelgroep is, en waar deze zich bevindt. Dan breng je in kaart hoe je deze kunt bereiken.

4. De focus leggen op frequente, kwalitatieve outflow

Voor veel bedrijven is het belangrijk om vooral véél te publiceren. Waarover, dat is minder belangrijk, het is vooral de online zichtbaarheid die belangrijk is. Op zich is deze denkwijze wel te begrijpen. In het gevecht om aandacht is het immers lastig zaken doen als je maar enkele malen per jaar van je laat horen. De outflow is dus belangrijk, maar ook de kwaliteit van de artikelen. Als je weinig outflow hebt, maar wel een hoge kwaliteit weet te realiseren, zal je niet onopgemerkt blijven. Bovendien bouw je zo aan een stevige reputatie van degelijkheid. Probeer dus liever een keer per week een artikel te publiceren van hoge kwaliteit dan vijf artikels van mindere kwaliteit.

5. Communiceren zonder duidelijke call-to-actions

Het doel van content marketing is om kennis over te dragen, informatief te zijn en mensen te inspireren. Het is ook een middel naar een handelingsdoel. Je deelt kennis met anderen om mensen te laten zien dat je een expert bent. Het doel is altijd een reactie uit te lokken. Een download. Een retweet. Een like. Een sale. Daarom zijn duidelijke call-to-actions belangrijk. Een knop Download deze brochure, liefst in een andere kleur, achtergrond of lettertype. Al te lastige hordes, zoals een lange vragenlijst, zijn absoluut not done. Ze schrikken geïnteresseerden af, waardoor zij afhaken.

Toch gezondigd?

Geen paniek: iedereen maakt fouten. Zeker wanneer je je begeeft op het terrein van content marketing. We geven je graag nog enkele tips mee. Zet je voelsprieten op en verken het terrein. Leer van de fouten die anderen, of jijzelf, al gemaakt hebben. Lees veel en praat met ervaren content marketeers. Tracht jezelf eens in de rol van lezer (of ontvanger) te verplaatsen en bekijk met zijn ogen een artikel of website. Al deze zaken spelen een grote rol in de customer journey. Ze bepalen het succes van je content marketing strategie!

Hulp nodig bij je content marketing strategie?

 



Tags | , , , , , , ,