Communicatie
Kies het communicatiebureau dat bij u past
Op29, okt 2014 | In Communicatie, Online marketing | Dooradmin
Wie vandaag op zoek gaat naar een communicatiebureau wil meer dan enkel wat copywriting of reclamecampagnes. De juiste woorden kiezen, is al lang niet meer voldoende. Het communicatiebureau van de toekomst denkt strategisch mee met zijn klanten. Het kent het reilen en zeilen van de digitale wereld. Het bespeelt de social media als geen ander en scoort in google. Het staat je als klant bij van a tot z en weet elke nieuwe trend te detecteren en implementeren. Kortom, het biedt een totaalpakket aan dat begint met een analyse en eindigt met een bloeiende zaak die meer omzet draait.
De kracht van het kleine communicatiebureau
‘Big is better’, maar niet altijd! In de wereld van online marketing, Facebook, Twitter, LinkedIn, zoekmachines en SEO optimalisatie gaat het om de inhoud en kwaliteit van wat je als bedrijf of onderneming te vertellen hebt en niet enkel om de kwantiteit. Ellenlange teksten die steeds hetzelfde herhalen en een grote, lege reclameslogan vormen, scoren niet in de gejaagde digitale wereld. Mensen zoeken naar een meerwaarde, inhoud, relevante informatie, iets wat je als onderneming onderscheidt van de anderen. En dat iets moet niet groot zijn, het moet helder en duidelijk zijn en vooral interessant. Een klein communicatiebureau weet hier perfect op in te spelen. Doordat er met een klein team gewerkt wordt, loopt de interne communicatie vlot en snel en is iedereen perfect op elkaar ingespeeld. Ideeën blijven niet beperkt tot een deel van de online marketing strategie, maar verspreiden zich in een mum van tijd over de hele campagne. Alles is op elkaar afgestemd en vormt een coherent geheel. En dat is nu exact waar je als onderneming mee scoort op het internet.
Toch liever een groter communicatiebureau?
Een groter communicatiebureau mist veelal korte communicatielijnen wat zich kan vertalen in gefragmenteerde online marketing campagnes, misverstanden, vertraging in opleveringen of een hoeveelheid aan meningen en ideeën die maar moeilijk vorm krijgen. Toch wil dit niet per definitie zeggen dat een groot communicatiebureau een slechte keuze is. Wanneer het als een goed geoliede machine draait, kan het heel wat voordelen bieden. Het is een one-stop-shop en een groot communicatiebureau beschikt vaak over volumekortingen, een ruime expertise, eigen drukpersen enzovoort. Doordat het met grotere teams werkt, is er voor ieder deel van de campagne een expert ter zake beschikbaar die perfect weet waar hij of zij mee bezig is.
Welk communicatiebureau past bij mij?
Het communicatiebureau dat het beste bij je past, groot of klein, is het bureau dat het dichtste bij je staat. Heb je een kleine onderneming, dan ben je waarschijnlijk gebaat bij een kleinschalig communicatiebureau. Je zult niet als een nummer beschouwd worden, maar een service op maat krijgen waarbij voldoende tijd en ruimte genomen wordt voor jouw persoonlijke online marketing strategie. Elke werknemer van het communicatiebureau is op de hoogte van jouw projecten en kan je helpen wanneer je met vragen of bedenkingen kampt. Ben je een groot bedrijf, dan heb je wellicht meer aan een groot bureau. Je zult campagnes willen voeren op nationaal niveau en zoekt naar een partner die gewend is om op deze schaal te werken. Maar ook je sector en product hebben een invloed. Werk je in een B2C of B2B omgeving? Wil je dicht bij de mensen staan? Zijn je producten technisch van aard of creatief?
De juiste keuze
Het mag duidelijk zijn dat een juiste keuze nog niet zo eenvoudig gemaakt is. Wie zeker wil zijn van een goede en vooral vruchtbare samenwerking doet er goed aan vooraf wat zoekwerk en screening te verrichten. Wie zijn de andere klanten van het communicatiebureau? Hoe verlopen de initiële afspraken? Zitten we op één lijn wanneer we het over creativiteit hebben? Een geïnformeerd man is er twee waard!
Bekijk onze cases