Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Online marketing

14

dec
2014

In Online marketing

Wat is de ideale lengte van je online teksten? De ultieme gids

Op14, dec 2014 | In Online marketing | Dooradmin

Wie vandaag nog niet bewust bezig is met content marketing en social media, begint stilaan de boot te missen. Content marketing is wereldwijd de meest gebruikte online marketing techniek en 80% van de marketing verantwoordelijken is ervan overtuigd dat content de toekomst van marketing zal dirigeren.

Helaas stellen we vast dat er heel wat bedrijven zijn die net iets te enthousiast te werk gaan. Eerder schreven we al een blog over hoe je de perfecte headline schrijft voor je artikel of social media post, maar hoe lang moet die nu precies zijn? SumAll en Buffer ontwierpen een leuke infographic die perfect in beeld brengt hoeveel tekst je best gebruikt, en dat voor alle mogelijke online kanalen. Onder de noemer “het internet is een zoo” maken zij een vergelijking tussen dieren en de ideale tekstlengte voor een bepaald type tekst. Wie rekening houdt met deze ludiek gepresenteerde informatie verhoogt gegarandeerd zijn conversie.

Tellen in karakters

Waar we bij lange teksten de woorden tellen, doen we dit bij korte teksten, baselines en slagzinnen met de karakters. Opvallend in de infographic is het beperkte aantal karakters dat aangegeven wordt als ideaal. Opletten geblazen dus wanneer we een nieuwe tweet de wereld insturen. Voor Twitter beperk je je namelijk best tot een 71 tot 100 karakters. Kort en bondig is de boodschap!

internet, zoo, infographic, buffer, social media

Op Facebook is het aangeraden om nog meer to the point te zijn. Berichten met amper 40 karakters worden op Facebook het vaakst gelezen en gewaardeerd. Geen ellenlange uitleg over de activiteiten, maar een eenvoudige teaser. Is de interesse gewekt, dan zoekt men wel vanzelf naar meer uitgebreide informatie.

Ook voor je email marketing zijn er richtlijnen. Wil je dat je email geopend wordt, maak dan je titel niet langer dan 39 karakters. Deze dient uiteindelijk enkel om aan te tonen waarover de mail zal gaan en moet dus geen verhaal bevatten. Probeer te overtuigen, informeren of teasen, maar hou de eigenlijke informatie voor de body van de mail.

Tellen in woorden en minuten

Kijken we naar de social media marketing die gebruik maakt van video’s en blogs, dan veranderen de regels. Hier mag er gerust wat meer tijd en ruimte genomen worden om de nodige informatie op het net te zetten. YouTube vergt de kortste filmpjes met een ideale speeltijd van 3 minuten. Reden hiervoor is het ‘snelle’ karakter van het medium. YouTube is vooral populair voor zijn korte, fragmentarische video’s die snel bekeken zijn, maar ook snel gedeeld. Een podcast daarentegen mag tot wel 22 minuten bevatten. Wie deze zoekt, is namelijk bereid om rustig de tijd te nemen om alle informatie in zich op te nemen. Voor blogs geldt een limiet van 1600 woorden, wat best veel is. Het moeten wel 1600 relevante woorden zijn, anders haakt de lezer ook af.

Vragen over jouw online marketing?


Bron artikel: Dutchcowboys



Tags | , , , , , , , , , , , ,