Communicatie
Top of mind awareness: de kracht van het herhalen
Op14, aug 2015 | In Communicatie | Dooradmin
Iedere ondernemer weet hoe belangrijk naamsbekendheid (oftewel brand awareness) is. Mensen maken immers de hele dag door beslissingen over welk merk ze kopen of met welk bedrijf ze in zee gaan. En of het nu gaat om een restaurant, schilder of een reclamebureau: het bedrijf dat het eerste in het hoofd opkomt, wordt vaak als eerste benaderd. Binnen de content marketing strategie wordt dit ook wel top of mind awareness (TOMA) genoemd.
Creëer een sterk merk met top of mind awareness
Als je aan een willekeurige groep mensen vraagt om een sportschoenenmerk te noemen, scoren namen als Nike en Adidas ongetwijfeld hoge ogen. Zonder er diep over na te denken, springen deze merken direct in het geheugen. Dat komt voornamelijk omdat deze merken zo sterk zijn dat ze ‘top of mind’ zitten. En dat is natuurlijk precies waar je met je content marketing strategie naartoe wilt. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw merk- of bedrijfsnaam in iemands geheugen gegrift staat? Eigenlijk kunnen we daar heel kort over zijn. Want het draait allemaal om herhalen, herhalen en nog eens herhalen.
De kunst van het herhalen
Consumenten die een merk- of bedrijfsnaam één keer horen, vergeten deze vaak al snel weer. De informatie wordt namelijk opgeslagen in het kortetermijngeheugen. En als de merknaam niet regelmatig herhaald wordt, verdwijnt het binnen korte tijd weer uit dit kortetermijngeheugen. Het doel van ondernemers is juist dat de bedrijfsnaam van het kortetermijngeheugen overgaat naar het langetermijngeheugen, zodat klanten snel aan je denken wanneer ze een bedrijf in jouw sector zoeken. Om deze top of mind awareness te creëren, kun je vertrouwen op de kracht van het herhalen. Een merk- of bedrijfsnaam die vaak voorbij komt, blijft automatisch goed in het geheugen hangen. Het is dus een goede zaak dat je je content marketing strategie hieraan aanpast.
Hoe vergroot je je naamsbekendheid via social media?
Een slimme en goedkope manier om top of mind awareness te creëren, is via social media. Facebook, Twitter en Instagram maken tegenwoordig een groot deel uit van ons dagelijks leven en daar kun je bij je content marketing strategie handig gebruik van maken. Elke keer als je iets plaatst op social media, breng je het bedrijf onder de aandacht. Je volgers zien de bedrijfsnaam immers op hun timeline voorbij komen waardoor ze er weer even aan worden herinnerd dat je bestaat. En aan wie denken ze dan als ze over een paar maanden een architectenbureau of een tekstschrijver nodig hebben? Juist, aan jou! Het grote voordeel van social media is dat het voor iedere ondernemer haalbaar is om via deze weg top of mind awareness te creëren. Want een groot budget heb je hier natuurlijk niet voor nodig.
Toon je expertise met de juiste content marketing
Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen een woord minstens acht keer moeten horen voor ze het echt onthouden. En dat geldt ook voor de naam van je bedrijf. Maar om echt een indruk achter te laten bij je potentiële klanten, moet je je natuurlijk wel voor relevante content zorgen. Voor een goede content marketing strategie is het daarom belangrijk om eerst te bepalen wat je volgers van je verwachten. Ben je de trotse eigenaar van een tassen- of modewinkel? Dan willen mensen het graag weten wanneer je weer een nieuwe collectie te koop hebt. Sta je aan het hoofd van een groot constructeursbureau? In dat geval is het interessant om de laatste projecten met je volgers te delen. Een blog met specialistisch advies of tips is een andere slimme manier om die top of mind awareness te creëren. Hiermee laat je namelijk zien dat je een echte expert bent en dat wekt het nodige vertrouwen.
Als je regelmatig tijd investeert in social media en blogs dan betaalt zich dat vanzelf terug. De bedrijfsnaam zit nu ‘top of mind’ bij je volgers waardoor je automatisch meer opdrachten krijgt of meer producten verkoopt. Wil jij je eigen content marketing strategie aanpassen om zo een goede top of mind awareness te creëren? Schakel dan de experts van Contactpunt.be in voor professioneel advies!
(Bron foto’s: www.firecracker-uk.co.uk & www.adweek.com/)