Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Online trends en inzichten

5 tips om meer rendement uit je website te halen

Op09, aug 2012 | In Online trends en inzichten, Web | Dooradmin

Een goede website? Die moet mooi, duidelijk en goed vindbaar zijn. Maar je website moet in de eerste plaats resultaten halen. Een tafel reserveren, een product bestellen of contact opnemen zijn de belangrijkste doelstellingen om echt geld te verdienen met je online webstek. Maar wat is het succesrecept? Wij geven alvast 5 tips om je op weg te helpen.

1. Gebruik de juiste kernwoorden

Om mensen te overhalen om beroep te doen op jouw diensten moet je website in de eerste plaats bezoekers aantrekken. Daarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan SEO (zoekmachine optimalisatie). Zo wordt jouw website beter gevonden door zoekmachines zoals Google.

Door teksten, afbeeldingen en beschrijvingen op jouw website te optimaliseren en de juiste kernwoorden te gebruiken die in jouw vakgebied belangrijk zijn, kan je heel hoog scoren. Internetgebruikers zullen hierdoor sneller op jouw website terecht komen als ze zoeken naar de kernwoorden en synoniemen die op jouw website voorkomen.

Een voorbeeld: als mensen zoeken naar cupcakes en jouw website vermeldt vaak cupcakes, gebakjes en soezen, zal je veel hoger gerangschikt staan in Google dan je concurrenten die dit niet genoeg vermelden. Zo trek je dus meer bezoekers aan en hou je er heel wat nieuwe potentiële klanten aan over.

2. Verbind je offline en online activiteiten

Een website promoten is geen puur online gegeven. Zonder mond-tot-mondreclame, brochures, flyers en uithangborden weten veel mensen niet eens dat je een website hebt. Vermeld steeds jouw website op alle drukwerk. Betrek je website ook in acties of verwijs er naar als bron.

Een catalogus, wedstrijd, promotie of nieuwtje enkel beschikbaar maken via je website zal meer bezoekers aantrekken. ‘Maak kans op gratis cupcakes via onze website’ geeft een meerwaarde aan je webpagina.

3. Stuur aantrekkelijke nieuwsbrieven

Naast SEO zijn nieuwsbrieven nog steeds een doeltreffende manier om je boodschap te verspreiden. Maar een doeltreffende nieuwsbrief is geen opsomming van diensten en realisaties. Het is een combinatie van teasen en raken.

Zijn jouw klanten nieuwsgierig of herkennen ze zichzelf in jouw inhoud? Dan zullen ze vast en zeker op jouw link klikken. Een goede titel is daarbij zeer belangrijk. Titels als ‘ontdek de lekkerste cupcakes van België’ of ‘proef nu ons geheime ingrediënt’ kunnen mensen over de streep trekken.

Het oog wil ook wat. Een mooi grafisch ontwerp zorgt voor een meerwaarde. Rommelige nieuwsbrieven kunnen overkomen als spammail. Iets wat je absoluut moet vermijden.

4. Integreer sociale media

Sociale media nemen een steeds grotere rol in bij het aantrekken van nieuwe klanten. Een Facebook- of Twitteraccount zorgt voor meer interactie en deelbaarheid. Zo is je website niet langer een eenzame pagina op het wereldwijde web, maar een dynamische plek waar informatie verder gedeeld kan worden.

Vanuit je Facebookpagina kan je berichten delen die verwijzen naar je website. Een foto van versgebakken cupcakes kan na een aantal keer delen in het nieuwsoverzicht van honderden tot duizenden nieuwe mensen terechtkomen.

Ook via Twitter kan je tweets versturen die jouw website als bron aanduiden. Andere twitteraars kunnen die dan retweeten, delen of beantwoorden waardoor jouw link nog meer verspreid wordt.

5. Zet je bezoekers aan tot actie

Eens je bezoekersaantal de lucht in gaat komt het erop aan om de kwantiteit om te zetten in kwaliteit. Elke bezoeker kan een nieuwe klant zijn, dus behandel hem ook zo. Beschrijf duidelijk vanop je startpagina wie je bent, wat je doet en hoe ze je kunnen bereiken.

Kies voor een duidelijke structuur, neem je bezoekers bij de hand en geef ze een rondleiding met jouw contactformulier als eindpunt. Dit doe je door de website zodanig op te bouwen dat je bijna niet anders kan dan doorklikken naar een volgende pagina.

Gebruik daarbij ‘call to actions’ en wek nieuwsgierigheid op om mensen aan te zetten tot actie. ‘Genieten van een heerlijke maaltijd? Reserveer nu je tafel!’ is doeltreffender dan ‘reserveren’. Net zoals ‘bekijk deze spectaculaire resultaten’ of ‘heb jij onze nieuwe superpromotie al gezien?’

Wil je meer tips of jouw website onder de loep nemen? Aarzel dan niet om ons te contacteren.