Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Design

5 tips voor een goed, stijlvol en herkenbaar logo

Op18, dec 2012 | In Design, Online trends en inzichten | Dooradmin

Je kent het wel. Als starter of idee-ontwikkelaar zoek je naar een uithangbord om je product, idee of dienst voor te stellen. En dan komt de conclusie: “we hebben een logo nodig!” Maar wat maakt een goed logo? Een goede ontwerper is één ding, maar wat mooi is voor de ene, kan dan weer lelijk zijn voor de andere. Daarom geven we enkele basisregels die bijdragen aan het succes van jouw eigen logo.

Regel 1: K.I.S.S. (Keep It Simple, Stupid)

Verschillende diensten aanbieden is goed voor je bedrijf, maar ze allemaal in een logo duwen is geen goed idee. Eenvoud siert. Ga daarom op zoek naar wat je typeert als zaak of waar je voor staat.

Het is niet omdat je glazen verkoopt, dat er een glas in je logo moet staan. Want wat als je morgen ook borden of bestek verkoopt? Dan heb je een nieuw logo nodig. Hetzelfde geldt voor bedrijven die 2, 3 of meer diensten aanbieden. Je hoeft ze niet allemaal in één logo te duwen. Een logo is geen opsomming en moet zowel bij elke dienst of product passen, als bij het bedrijf in het geheel.

Regel 2: Snel en makkelijk leesbaar

Honderden tot duizenden logo’s passeren dagelijks voorbij de ogen van consumenten. Daarom is het ook belangrijk dat het meteen leesbaar is bij de eerste blik. Hoe minder moeite men moet doen, hoe groter de kans dat het logo zal herinnert worden.

Belangrijk punt hierbij is het lettertype. Er zijn miljoenen fonts beschikbaar op het web, maar dat betekent niet dat ze allemaal passen bij je logo. Stap ook af van het idee dat je font absoluut uniek moet zijn. Dit leidt soms tot vreemde, op het eerste zicht onleesbare logo’s.

Regel 3: Schaalbaar

Een logo moet in alle mogelijk formaten herkenbaar blijven. Bekijk het niet enkel als afbeelding op een A4tje, maar denk na over de mogelijkheden op een gigantisch billboard, en een kleine favicon (16×16 pixels) in de browser van je website.

Regel 4: Mogelijk in zwart-wit

Snel een mail afdrukken of een kopie maken gebeurt maar al te vaak in zwart-wit. Het is ook een stuk goedkoper om drukwerk in één kleur te printen. Bovendien zal een logo die mooi oogt in zwart-wit, ook goed en herkenbaar zijn in kleur.

Zorg er dus voor dat je logo ook sterk overeind blijft zonder kleur.

Regel 5: Je doelpubliek aanspreken

Lokaliseer jouw doelgroep op de markt. Een logo, ontworpen voor 16-jarige jongens, zal anders overkomen bij volwassen vrouwen die van handtassen houden. Onderzoek grondig jouw doelgroep en vat ze samen in kernwoorden.

Ben je sportief? Of eerder klassiek? Deze kernwoorden zullen mee de basis vormen van je logo.

Meer weten of je eigen logo ontwerpen? Bekijk enkele voorbeelden.