Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Events

06

feb
2012

In Events

De reclamespot van 3,5 miljoen dollar

Op06, feb 2012 | In Events | Dooradmin

Gisteren was het weer Super Bowl-tijd. In deze 46ste editie namen de New England Patriots het op tegen de New York Giants in een spannende American Football-partij.

De teams en de uiteindelijke winnaar, de Giants, zeggen u misschien niks. Maar voor het recordbedrag van 3,5 miljoen dollar die Volkswagen betaalde voor een reclamespotje van 30 seconden, blijft u waarschijnlijk even hangen.

‘The bigger, the better’ denkt men in de Verenigde Staten. De jaarlijkse Super Bowl is daar een uithangbord van. Miljoenen Amerikanen voor de televisie, een half-time optreden van superster Madonna, en een stelletje gespierde hormonen die op elkaar inbeuken voor een platgedrukte bal staan symbool voor het land van de vrijheid.

116,666 dollar per seconde

Maar genoeg over de sport, want die is slechts bijzaak. Hét belangrijkste is geld. Volkswagen betaalde een recordbedrag van 3,5 miljoen dollar voor 30 seconden ‘air-time’. Dat komt overeen met een prijzige 116.666 dollar per seconde, de productiekosten van het filmpje zelf niet meegerekend. Een enorm bedrag, maar Super Bowl-reclames zijn niet altijd zo duur geweest. De kost bereikte in 1995 voor het eerst de kaap van één miljoen dollar.

Sindsdien ging de prijs elk jaar de hoogte in met gemiddeld 5,7%. Vorig jaar verkocht nieuwszender Fox de rechten al voor 3 miljoen dollar, het dubbele ten opzichte van 14 jaar geleden.

7 miljoen in 2026?

De grens is nog niet in zicht. Alle 70 reclameplaatsen waren al uitverkocht in oktober. Adverteren tijdens de Super Bowl blijft een buitenkansje voor grote bedrijven. Volkswagen bewijst dit. Als de prijzen aan het huidige tempo blijven stijgen, betaalt men over 14 jaar 7 miljoen dollar voor een halve minuut op het scherm.

111 miljoen kijkers

De motivatie van de ‘big spenders’? Vorig jaar keken er 111 miljoen mensen naar het duel tussen de Green Bay Packers en de Pittsburgh Steelers, goed voor een record. Gemiddeld staat het evenement garant voor 80 à 90 miljoen kijkers. Dan hebben we het niet over de kijkers aan de andere kant van de plas en de shares op social media zoals Facebook en Twitter. Visibiliteit verzekerd!

Benieuwd naar het reclamefilmpje van 3,5 miljoen? Bekijk het hier: