Copywriting
Google Adwords Keyword tool verdwijnt
Op10, sep 2013 | In Copywriting | Dooradmin
De Google Adwords Keyword Tool verdwijnt, de Zoekwoordplanner verschijnt. Google vervangt binnenkort zijn bekende Keyword Tool door een nieuwe tool: de Zoekwoordplanner. De functie van deze tool wijzigt echter niet. Je kan nog steeds het maandelijkse zoekvolume van een zoekwoord bekijken, samen met gelijkaardige en concurrerende zoektermen. De Zoekwoordplanner is eigenlijk een combinatie van de vorige tool met de verkeerschatter. Toch zijn er een aantal belangrijke verschillen op te merken tussen beide tools.
Verschillen
Eerst en vooral heb je nu een Google Adwords account nodig om het programma te kunnen gebruiken. De tool is dan terug te vinden in het menu onder “Hulpprogramma’s en analyse”. Het plannen van de zoekcampagne kan beginnen. Er zijn dan drie mogelijkheden:
- Zoeken naar ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen
- U kunt zoekwoorden opgeven of uploaden om te zien hoe ze presteren
- Zoekwoordenlijsten kopiëren
De eerste optie volgt grotendeels de werkwijze van de oude Google Adwords Keyword Tool, de tweede is waarschijnlijk het meest interessant voor adverteerders en via de derde optie kan je het resultaat zien van combinaties van zoekwoorden. Bij deze laatste krijg je echter geen suggesties te zien.
Bij het zoeken naar ideeën voor zoekwoorden verschilt de Zoekwoordplanner echter van de Google Adwords Keyword Tool door enkele nieuwe functies:
- Mogelijkheid om een categorie of subcategorie in te geven
- Mogelijkheid om de zoekopdracht te richten op een bepaalde stad
- Bij de resultaten wordt enkel de kolom getoond met het exacte volume, niet met het breed volume
- Bij de resultaten wordt een grafiek per keyword getoond zodat steeds duidelijk is of het volume toeneemt of daalt
Het nut van de Zoekwoordplanner voor jou
Wat kan deze vervanger van de Google Adwords Keyword Tool nu voor jou betekenen? Contactpunt maakt bijvoorbeeld zeer vaak gebruik van deze tool. Zo wordt per klant nagegaan welke trefwoorden interessant zijn om op gevonden te worden, welke zoekwoorden meer of minder gebruikt worden en hoeveel concurrentie een bepaalde zoekopdracht heeft. Met de Zoekwoordplanner kan nu gemakkelijk per regio bepaald worden waar je als bedrijf best op scoort om je positie in de zoekresultaten van Google doelgericht te verbeteren. Enkele tips hiervoor vind je in ons eerdere artikel.
Scoort je concurrent beter in Google? Dan verlies je potentiële klanten. Besteed dus vast en zeker voldoende aandacht aan zoekmachineoptimalisatie. De Zoekwoordplanner is alvast een eerste stap in de goede richting.
Geïnteresseerd in een zoekwoordanalyse voor jouw bedrijf?