Technology
Google streetview: nieuwe reclametrend?
Op23, nov 2011 | In Technology | Dooradmin
Google streetview is geland in België. Hallo mogelijkheden of vaarwel privacy? Die eeuwige discussie laten we even aan ons voorbij gaan. Het staat wel vast dat je vanaf nu elk huis, bedrijf of openbare plaats online kan opvragen. Meer zichtbaarheid dus, en dat biedt nieuwe mogelijkheden voor reclame.
De believers van Google Earth haalden eerder hun gram. Het ene na het andere merk liet reuzegrote logo’s maken om vanuit de lucht zichtbaar te maken. Later kwamen ook de reuzegrote QR-codes opzetten. Een evolutie van witte verf op rode dakpannen naar palmvormige eilanden in Dubai.
Gelukkig hoeft niemand meer zijn dak op om van het Google-extraatje te genieten. Google Streetview toont je bedrijf vanuit alle hoeken. Maandenlang reden Google-wagens rond om foto’s te nemen van elke straat in België. Het resultaat vertaalt zich op het web met gedateerde foto’s – de beelden werden genomen in 2009 – en een gefotoshopte blauwe hemel.
Alles voelt akelig echt aan. Misschien was je nietsvermoedend thuis op het moment dat Google langs jouw huis reed? Veel details en lege straten doen overigens denken aan het begin van een slechte horrorfilm. Maar ondanks de gedetailleerde bouwwerken hebben de werknemers bij Google hun best gedaan om zoveel mogelijk weg te gommen.
Nummerplaten en mensen zijn sowieso taboe om privacyredenen, maar tegen alle billboards en reclamepanelen waren ze niet opgewassen. Het zal maar je job zijn. Iedere dag een paar straten ID-vrij maken. En zo heeft de reclamewereld er een troef bij. Levensgroot reclamewerk op de gevel van je huis of in de buurt werpt vanaf nu ook online zijn vruchten af.
Dus als je Google streetview straks gebruikt om je ex-vriend of vriendin te bespioneren, kijk dan zeker eens om je heen. Misschien staat het Contactpunt-logo wel in de buurt. Al kan dat logo wel eens gedateerd zijn.
Probeer het zelf via http://maps.google.be/ en plaats het oranje mannetje op de plaats dat je wil bekijken.