Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Realisaties Realisaties van contactpunt. De nieuwste huisstijlen, logo's, websites en andere.

30

sep
2011

In Realisaties

Huisstijl hebben?

Op30, sep 2011 | In Realisaties | Dooradmin

 

Een bedrijf is wat men er van denkt. Die perceptie stroomt uit alle interne en externe associaties die gemaakt worden over het bedrijf. Net dat imago kan gestuurd worden door een sterke identiteit.

Die sterke identiteit komt echter niet zomaar. Daarvoor is nood aan continuïteit, duidelijkheid en een visie op lange duur. Belangrijk onderdeel hierbinnen is de huisstijl. Dit biedt een overzicht aan alle grafische elementen voor elke mogelijke drager. Zo blijft de boodschap en zijn toon op elk moment en via elk kanaal dezelfde.

Wat is het nut van zo’n huisstijl?

Hoe sterk je product ook, hoe uitvoerig je strategie, wanneer mensen je bedrijf niet genegen zijn zal maar weinig de deur uitgaan. Mensen praten offline en online over wat zij zien, opmerken en ervaren rond je bedrijf. Vaak gebeurt dat los van de producten die worden aangeboden. Daarbij kan gesproken worden over logo, website, campagnebeelden, …

Waarom tijd en geld steken in een huisstijl?

• bekendheid

De huisstijl roept herkenning op. Hoe vaker en coherenter de huisstijl wordt gebruikt, hoe groter de bekendheid.

• imago

Hoe de verschillende doelgroepen de organisatie zien, heeft te maken met de identiteit die via de verschillende communicatiedragers wordt overgebracht. De waarden en overtuigingen die met het design worden geassocieerd, de coherentie en het professionalisme waarmee die identiteit wordt uitgedragen, bepalen de perceptie of het imago.

• samenhang

De huisstijl bevordert de bekendheid en de leesbaarheid van een geheel met meerdere onderafdelingen, dat soms ingewikkeld lijkt. Die samenbrengen onder éénzelfde imago versterkt ook de interne cohesie.

• samenhorigheid

Met de huisstijl kunnen waarden en bijzonderheden worden uitgedrukt. Een organisatie moet kunnen uitleggen waarom ze fier op zichzelf mag zijn, zodat ze haar medewerkers achter haar logo kan samenbrengen en zij zich ermee kunnen identificeren.

• coherentie

Systematisch en gestandaardiseerd gebruik van de huisstijl verhoogt het effect en vergroot de kans dat het in het geheugen geprent wordt. Coherentie is dan het resultaat van een constant gebruik van het logo in de verschillende toepassingen, aangepast aan de verschillende communicatiedragers.

• positionering

De geschiedenis, de cultuur, het project, de bijzonderheden en de waarden van een organisatie zijn symbolisch verenigd in de huisstijl. Daardoor kan de organisatie een positie innemen (haar terrein afbakenen) ten opzichte van andere.

• duurzaamheid

Met een krachtige huisstijl kan op een serene manier op veranderingen worden geanticipeerd. Nieuwe ontwikkelingen, structuren en noden kunnen zich manifesteren zonder dat de organisatie al te sterk gedestabiliseerd wordt. Door alle veranderingen van de structuur zal de continuïteit van de huisstijl instaan voor de duurzaamheid van de organisatie.

• besparing

Een goed uitgebouwde huisstijl zorgt voor besparingen. Door te rationaliseren en te standaardiseren kan er al gauw op grote schaal bespaard worden.



Tags | , , , , , , , ,