Communicatie
Interne communicatie in uw bedrijf: duidelijkheid is zilver, spreken is goud
Op05, dec 2012 | In Communicatie, Online trends en inzichten | Dooradmin
Een goede interne communicatie legt de basis voor jouw bedrijf en zorgt ervoor dat alle neuzen in dezelfde richting staan. Helder en duidelijk intern communiceren is niet altijd even evident als het lijkt. Daarom hebben wij alvast een aantal tips opgesomd, die je zeker en vast op weg helpen.
Ontwikkel en deel je visie met de medewerkers
Het scheppen van betrokkenheid tussen jouw medewerkers is een belangrijke doelstelling. Dit kan je o.a. bereiken door hen te laten meewerken aan de cultuur van jouw bedrijf, door hen een luisterend oor aan te bieden en kanalen te scheppen waarlangs medewerkers hun mening kwijt kunnen. Het is een feit dat eigen medewerkers de beste ambassadeurs van een bedrijf kunnen zijn. Als zij erin geloven, dan zal de klant dit ook doen.
Voorkom holle kernwaarden
Wat houdt dit exact in, een onderneming die ‘betrokken’, ‘dynamisch’, ‘professioneel’ of ‘transparant’ is? Gebruik geen holle woorden, woorden zonder betekenis. Hanteer dus helder taalgebruik.
Weg met complexiteit
Hou de boodschap simpel, relevant, begrijpbaar en menselijk. Hanteer een directe communicatiestijl en spreek de ontvanger persoonlijk aan. Een duidelijke boodschap staat gelijk met eenduidige communicatie.
Vermijd formeel gedoe
Spreek je medewerkers persoonlijk aan en maak gebruik van ‘je’ in plaats van ‘u’. Verwijs naar jouw bedrijf met ‘wij’ en gebruik geen woorden als ‘de directie’ en ‘de afdeling’. Op die manier creëer je een wij-gevoel en wordt het bedrijf als community versterkt. Dat zal de betrokkenheid van jouw medewerkers verhogen.
Interne communicatie is niet tijdelijk, het is voortdurend van belang. Bovendien is het een wisselwerking, een interactie tussen de verschillende niveaus in jouw bedrijf.
Let dus op bovengenoemde valkuilen en investeer in interne communicatie.