Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Online trends en inzichten

Psychologische manipulatie bij e-commerce

Op12, dec 2012 | In Online trends en inzichten, Web | Dooradmin

We worden overstelpt met websites die ons allerlei interessante koopjes aanbieden. Marketeers gebruiken hiervoor heel wat psychologische trucjes, zodat de gebruiker gemanipuleerd wordt om een bepaalde actie uit te voeren. Maar hoe zitten die trucjes in elkaar en zijn ze wel ethisch verantwoord?

Dankzij goed design en usability slagen websites zoals Amazon en Groupon er in om consumenten in een bepaalde richting te duwen. Ze spelen handig in op de irrationele beslissingen van hun consumenten en doen hun best om onze aankopen te rechtvaardigen zodat we geen schuldgevoel krijgen. Zo creëren ze een positief gevoel over hun site, waardoor de consument vaker terug komt en meer geld zal uitgeven.

Gebruiksgemak

Webgebruikers zijn naïef op webgebied en zullen vaak kiezen voor de makkelijkste weg en de standaard instellingen. Bij Google zoekopdrachten klikt het grootste deel van de internetgebruikers het eerste zoekresultaat aan. Gebruiksgemak stuurt nu eenmaal de beslissingen van mensen. Een bedrijf als Amazon is hierdoor groot geworden. Hun troef is het gemak waarmee je iets koopt dankzij de “one-click shopping” en de opgeslagen gegevens van je kredietkaart.

Meer uitgeven? Slimme zet!

De grootste hindernis om online iets te kopen, zijn de verzendingskosten. Amazon heeft dit perfect weten te omzeilen door gratis te verzenden bij aankopen van minstens 25 dollar. Op die manier geeft de consument meer uit, maar vindt hij het een slimme zet doordat hij bespaart op de verzendingskosten én houdt hij er een goed gevoel aan over.

Impulsief aankopen zonder schuldgevoel

Bij impulsieve aankopen kan er wel een schuldgevoel optreden waardoor de consument de producten vaak terug stuurt. Maar Apple pakt dit probleem zorgvuldig aan. Bij een aankoop via iTunes of de App Store krijg je namelijk niet direct een ontvangstbewijs in je mailbox. Het kan zelfs tot twee dagen duren zodat je schuldgevoel weg is voordat je het product ontvangt.

Sociale druk en tijdslimieten

Als consumenten je producten niet op een impulsieve manier kopen, moet je er voor zorgen dat ze het product echt willen en dat ze snel moeten beslissen. Dit is dan weer de techniek van Groupon. Door de ‘countdown’, een klok die aftelt naar het einde van de promotie, hebben consumenten niet veel tijd om te twijfelen en zullen ze sneller overgaan tot een aankoop. Daarbij gebruiken ze ook sociale druk door te vermelden hoeveel mensen het product al gekocht hebben.

Een andere truc die veel sites gebruiken, is aantonen hoeveel geld je bespaart door online en meteen te kopen, terwijl je anders helemaal niet geïnteresseerd zou zijn in het product.

Ethisch fout of gezond boerenverstand

Consumenten manipuleren is een eeuwenoud fenomeen. Maar nu het ook in e-commerce gebruikt wordt, stellen sommigen zich vragen bij de ethische kant. Kunnen de webbedrijven consumenten zomaar beïnvloeden? Het antwoord moeten we je schuldig blijven, maar het is aan de consument zelf om zijn verstand te gebruiken bij elke aankoop, zowel offline als online.