Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Online trends en inzichten

SEO in zijn nieuwste vorm: Newsjacking

Op23, aug 2013 | In Online trends en inzichten | Dooradmin

Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie, is tegenwoordig een hot item en is niet meer weg te denken uit de online marketing. Iedere websitebeheerder wil de effectiviteit van zijn website verbeteren, wil via Google gevonden worden aan de hand van zoveel mogelijk trefwoorden, wil zoveel mogelijk bezoekers lokken en wil uiteindelijk meer omzet draaien. Als je concurrent hoger scoort op Google, spreekt het voor zich dat je klanten verliest en dat het tijd is om actie te ondernemen.

Website analyse

Een eerste proces bij SEO is de website analyse waarbij de pijnpunten in kaart worden gebracht en verbeteringen worden opgelijst die kunnen helpen bij een betere positie in de zoekresultaten. De minpunten komen aan het licht door onder andere een keyword analyse, concurrentieanalyse en een nulmeting waarbij bijvoorbeeld het huidige aantal bezoekers en posities in de zoekmachines nagegaan worden, maar eveneens een grafisch en gebruiksvriendelijkheidonderzoek kunnen tot nuttige informatie leiden. Nadien volgt dan een adviesrapport waarin duidelijk wordt uitgelegd wat er precies veranderd moet worden.

Wat is newsjacking?

Een van de nieuwste vormen van SEO is Newsjacking. Hierbij is het de bedoeling om als bedrijf in te spelen op recente en populaire nieuwsberichten en je zo te positioneren dat er een newsjackingpositieve link ontstaat tussen het nieuws en je bedrijf. Je wordt dan ook gevonden op meer en andere trefwoorden in de zoekmachines. David Meerman Scott schreef er een boek over.

Een voorbeeld: een brutale bankoverval kan voor een veiligheidsbedrijf de uitgelezen kans zijn om hierop in te spelen en mensen te overtuigen van het belang van hun product: betrouwbare veiligheidsinstallaties. Als bedrijf ga je dus een nieuwtje als het ware recycleren en ombouwen tot een item waar je iets positiefs aan bij te dragen hebt. De kunst is om op het juiste moment iets te posten. Timing is everything!

7 tips voor Newsjacking

1. Kies een trending topic en reageer binnen de 48 uur

In 2009 lag heel Londen stil door een sneeuwstorm. Reclamebureau JWT London speelde hier handig op in en liet Polo Snow Stamps zetten op vers besneeuwde auto’s en stadsbankjes voor hun klant Polo pepermuntjes.

2. Vraag iedereen binnen het bedrijf om mee te helpen bij het creëren van dagelijks nieuwe content

Zo stelde Marketingbureau Lemz voor aan Ikea voor om door hun personeelsleden elke dag een nieuwe commercial te maken, een jaar lang. Zo kan men bijna spreken van realtime content.

 3. Vind de cliché kalenderevents opnieuw uit

shamrock-shake

Van sommige events weet je op voorhand dat ze gaan plaatsvinden, zoals St Patrick’s Day. McDonalds speelde hier handig op in door twee “kabouters”  op de rivier te laten varen met een “omgevallen beker shamrock shake” waardoor de rivier groen kleurde.

4. Wees innovatief en origineel

Het WWF bracht in Amsterdam de QR-code tot een ander niveau. Met milieuvriendelijk materiaal maakten ze QR-codes in het ijs op de bevroren Amsterdamse grachten die zichtbaar werden van zodra het ijs begon te smelten. Hun boodschap over climate change zorgde voor een grote buzz.

5. Vind je eigen jaarlijkse dag uit en koppel er eventueel een goed doel aan

WWF Nederland moedigt iedereen aan om de verwarming wat lager te zetten en organiseert nu jaarlijks de bekende Dikketruiendag.

6. Toon het menselijke karakter van je bedrijf

Visit Sweden vertrouwde elke week zijn Twitteraccount toe aan een Zweed waarbij er niets werd gecensureerd. Dit zorgde voor volgers uit 120 landen.

7. Creëer een platform voor de continue creatieve content en blijf zichtbaar

Platform “Made in the Now” newsjackt elke week headlines en laat mensen stemmen waarna het trending topic met de meeste stemmen, geprint wordt op T-shirts. Ze zijn slechts 24u beschikbaar en worden hierdoor echte collectors items.

Meer weten? Kom gerust eens langs.

bron foto’s: www.fastmovingtargets.nl, www.splashmedia.com



Tags | , , , , , ,