Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Online trends en inzichten

Sociale media en SEO: het geheime recept?

Op23, aug 2012 | In Online trends en inzichten, Social Media, Web | Dooradmin

Wie denkt dat een website hoog scoort in Google met enkel de juiste kernwoorden is eraan voor de moeite. Sinds april 2012 baseert Google zich niet enkel op zoektermen, maar wel op kwalitatieve inhoud, originaliteit en gebruiksvriendelijkheid. De zoekmachine wil met Penguin, zoals de recentste update heet, de focus verleggen van SEO-tricks en technologie naar de mensen zelf.

Maar de verandering heeft nog een achterliggende reden. Want vandaag is een website niet langer de enige plek op het web waar een bedrijf rekening mee moet houden.

Conversaties steeds belangrijker

De toenemende interactiviteit rond merken speelt zich af op sociale media en de zoekmachines spelen daar gretig op in. De kracht van online conversaties groeit en speelt een steeds belangrijkere rol in de ranking van websites.

Dit betekent dat bedrijven en merken niet langer kunnen rekenen op een geoptimaliseerde website om hoog te scoren in zoekmachines. Bedrijven moeten de conversatie voeren, voeden en opvolgen om een goede reputatie te bereiken. Dit kan door het maximum te halen uit de belangrijkste sociale netwerken, met elk zijn eigen unieke eigenschappen.

Facebook

Facebook is meer dan zeggen wat je bedrijf doet. Verspreid informatie en links die relevant zijn, durf vragen stellen en monitor content van anderen. De doelstelling is om actieve gesprekken te voeren met jouw klanten.

Twitter

Tweet relevante informatie die jouw volgers dient. Praat niet enkel over jezelf maar wel over wat interessant is voor je publiek. Zoekmachines analyseren je twitter-activiteit, het aantal keywords en merknamen. Hoe vaker volgers jou retweeten, hoe beter je scoort.

YouTube

Upload deelbare video’s op YouTube. Als anderen jouw video opmerken zullen ze vaak een link naar jouw site leggen. Moedig reacties aan door steeds te reageren. YouTube is eigendom van Google, wat de videogigant alleen maar belangrijker maakt.

LinkedIn

Een bedrijfsprofiel op LinkedIn is even belangrijk als een pagina op Facebook. Een sterk profiel aanmaken, aanvullen met referenties en partners is de eerste stap. Ga daarna op zoek naar openbare groepen om vragen te beantwoorden en te participeren in conversaties. Statusupdates in LinkedIn zijn openbaar en daardoor belangrijke links voor zoekmachines.

Pinterest

Pin en Repin interessante afbeeldingen. Pinterest is niet voor ieder bedrijf weggelegd, maar als jouw bedrijf visueel interessante producten of diensten aanbiedt, kan je dit ondersteunen met foto’s, afbeeldingen en infographics.

Google+

Het is geen schokkend nieuws om te zeggen dat Google+ het belangrijkste sociale netwerk is voor Google als zoekmachine. Google betrekt zijn sociale netwerk zo vaak mogelijk in al zijn activiteiten. Google+ lijkt misschien niet het meest aantrekkelijke sociale netwerk, maar wereldwijd blijft het aan populariteit winnen.

De vraag is dus niet langer hoe je een website kan optimaliseren voor zoekmachines, maar wel hoe je jouw merk kan optimaliseren zodat het relevant wordt voor online conversaties. Zo ligt de focus op het belangrijkste aspect voor zoekmachines: de mensen.

Onderzoek

Dan Zarrella, blogger bij Hubspot, onderzocht het verband tussen gedeelde berichten op sociale netwerken en SEO-links. De resultaten bevestigen de belangrijkheid van ‘social shares’. Bekijk het volledige resultaat hier.