Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Online trends en inzichten

Sociale media voor uw bedrijf: een bedrijfsprofiel beheren

Op13, sep 2012 | In Online trends en inzichten, Social Media | Dooradmin

Bedrijven die sociale media inzetten maken vaak gebruik van externe partners of een conversation starter. Anderen verdelen de rol over meerdere werknemers. Maar wat als die verschillende gebruikers hetzelfde posten op Facebook? Of wat als er iemand misbruik maakt van de bedrijfsaccount?
 
Een bedrijf dat communiceert onder de bedrijfsnaam heeft een imago hoog te houden. Om de veiligheid en een vlotte communicatie te garanderen kan je enkele voorzorgsmaatregelen nemen.
 

1. Strategie

Ga nooit online zonder strategie. Bepaal in de eerste plaats wat je wil delen en hoe vaak. Het is beter om iedere dag 4 tweets te sturen dan 1 op maandag en 10 op dinsdag. Leg de informatiebronnen en grenzen vast zodat iedere medewerker de juiste afweging kan maken of de informatie al dan niet relevant is.
 
Een strategie zorgt voor duidelijkheid bij de taak van iedere deelnemer. Facebook geeft je de mogelijkheid om beheersrollen toe te kennen aan verschillende werknemers.
 

2. Social media policy

Naast de inhoud en de doelstellingen is het belangrijk om duidelijke regels af te spreken rond het gebruik van sociale media. Daarvoor kan je beroep doen op een social media policy. Deze leidraad legt enkele basis- en gedragsregels vast en duidt een eindverantwoordelijke aan om misbruik en ongepast gedrag te voorkomen. Op socialmedia.policytool.net kan je snel een eigen kant-en-klare policy aanmaken. Je moet alleen enkele gegevens, zoals de verantwoordelijken, invullen.

 

3. Management tools

Om te vermijden dat gebruikers tegelijk of dezelfde informatie delen kan je gebruik maken van sociale mediatools zoals Hootsuite en Tweetdeck. Deze apps geven een overzicht van de gedeelde informatie en geven je de mogelijkheid om posts te plannen. Grouptweet gaat zelfs nog een stapje verder door een account te beheren vanuit een andere account. Je kan Twitter profielen, hashtags, mentions en private messages aan elkaar linken.

Een voorbeeld; als een externe gebruiker en de hashtag #socialmedia worden gekoppeld aan de bedrijfsaccount van Contactpunt, dan zal de bedrijfsaccount alle tweets versturen die de gekoppelde gebruiker verzendt met #socialmedia.
 
Hierdoor hoef je niet eens in te loggen op je bedrijfsaccount en kunnen alle gekoppelde gebruikers tweeten vanuit hun persoonlijke account. Het nadeel is dat je een tweet dubbel post (1 keer op je eigen account en 1 keer op de bedrijfsaccount) en dat je minder overzicht hebt over wat er al gepost werd. De betaalde versie geeft de mogelijkheid om alle tweets eerst te laten modereren door één persoon.

 

4. Evaluatie

Naast de uitvoering is het belangrijk om de activiteiten op sociale media regelmatig te evalueren. Als de doelstellingen niet bereikt worden is er misschien iets mis met je strategie. De grenzen, bronnen en rollen kunnen aangepast worden op basis van de resultaten.
 
Denk nooit dat alles goed gaat omdat er regelmatig informatie gedeeld wordt. Interactie is minstens net zo belangrijk als het delen van kwalitatieve informatie.