Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Online trends en inzichten

Van print naar web: de do’s & don’ts van online magazines

Op30, nov 2012 | In Online trends en inzichten, Technology, Web | Dooradmin

De opkomst van tablets en smartphones zorgt voor een ommekeer in magazineland. Bedrijven proberen hun content digitaal te verspreiden in de vorm van een online magazine. Maar wat ze vaak vergeten is dat de online tegenhanger van het gedrukte blad een andere invulling nodig heeft. De gebruiksvriendelijkheid en leesbaarheid laat dan ook vaak de wensen over. Maar wat is dan de beste oplossing? En wat doe je beter niet? We overlopen de voor-en nadelen van de meest gebruikte methodes.

1. Een PDF is geen online magazine

Dit is het meest voorkomende alternatief van een printversie. De productiekost is namelijk heel laag en de nodige know how om tot een bladerbare PDF te komen is beperkt. Helaas is ‘maak er eens een PDF’ke van’ een drama voor elke lezer.

Niet enkel het slepen van de pagina’s is vervelend, ook het inzoomen om de tekst daadwerkelijk te kunnen lezen, draagt niet bij tot het leesplezier. Digitaal? Ja. Lezen? Nee, dank u.

2. Apps: veel budget = veel leesplezier

Magazines in de vorm van apps zijn helemaal op maat gemaakt van IOS of Android tablets. Daardoor sluit het ook prima aan op het type device en platform. Bovendien staat een app vast op je gebruikersscherm, waardoor de kans dat gebruikers terugkeren vergroot.

Het nadeel is dan weer het grote kostenplaatje. De ontwikkelingskost per platform, de verdeling en promotie ervan kosten heel veel geld. Je bent ook afhankelijk van het type toestel van de gebruikers.

3. Magazine-Website

De oplossing die op dit moment het meest beantwoord aan de prijs-kwaliteit problematiek is de goede oude website. Je artikels op een website plaatsen die puur gericht is op content kan het verschil maken. Zo kan je nog steeds een onderscheid maken tussen hoofdartikels en kleinere topics door met banners en headlines te werken.

Responsive

Een responsive website, die zich aanpast aan het scherm van de gebruiker, zorgt voor meer leesplezier. Zo vermijd je onnodig inzoomen en kan de gebruiker rustig naar beneden scrollen zonder links en rechts af te wijken. Het werkt dus op elk device, maar uiteraard kost een op maat gemaakte responsive website ook een aardige stuiver. Ten opzichte van een app valt de prijs dan weer heel goed mee.

Aandachtspunten

De regel is duidelijk. Keep it simple, schrap de blabla zoals sidebars en advertenties en focus je op de content. Hoe kleiner de inspanning om je inhoud te lezen en te navigeren naar de volgende pagina, hoe toegankelijker en gebruiksvriendelijker het wordt. Werk ook volgens je budget. Een clubblad in PDF is geen schande, maar een nationale krant investeert beter in een app op maat. Ga vooral aan de slag en stel je steeds de volgende vraag: ‘zou ik dit iedere dag willen lezen?’