Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Social Media

11

dec
2013

In Social Media

5 tips voor een succesvolle Facebookcampagne

Op11, dec 2013 | In Social Media | Dooradmin

Facebook telt in België meer dan 5 500 000 miljoen gebruikers en is dus een ideaal middel om te adverteren. Er zijn weinig kanalen waar je zo gericht kunt inspelen op de interesses van je doelgroep als op Facebook. Maar er zijn ook enkele valkuilen. Wij verzamelden vijf onmisbare tips voor het opstellen van een geslaagde Facebookcampagne.

Facebook, adverteren, ads, bericht boosten, budget instellen, budget, dagelijks

Bepaal het doel van je advertenties.

Als je wil beginnen adverteren op Facebook, moet je natuurlijk eerst weten waar je precies naartoe wil met je campagne. Dit zijn enkele van de meest voorkomende doelen:

  • Een grotere groep bereiken om je naambekendheid te vergroten of een bepaalde boodschap te verspreiden.
  • Fanbasis uitbouwen. Probeer nieuwe gebruikers in contact te brengen met je merk. Dit werkt het beste via advertenties.
  • Contact verbeteren met de huidige fans. Vergroot de interactie tussen jouw pagina en de bestaande fanbase door gericht te adverteren.
  • Eventuele verkoop een duwtje in de rug geven. Speciale aanbiedingen, solden of promoties extra in de verf zetten.

De meeste adverteerders op Facebook willen deze doelen bereiken. Het is belangrijk dat je je adverteerstrategie aan je doel aanpast. Als je goed weet wat je wil, zal je dat ook veel makkelijker kunnen bereiken.

facebook, adverteren, doelgroep, bepalen, instellen, ads

Waar op Facebook adverteren?

Facebook Ad Manager geeft je twee plaatsen om te adverteren. Ofwel rechts in de kantlijn, of wel rechtstreeks in de nieuwsstroom van de gebruiker zelf. Deze laatste in-stream advertenties hebben zo hun voor- en nadelen. Het grote voordeel is dat de gesponsorde in-stream berichten vaker bekeken worden dan de advertenties die rechts buiten de newsfeed staan. Dat heeft alles te maken met de mobiele app van Facebook, waar de in-stream ads op het scherm verschijnen. Als je voor in-stream advertenties gaat, kies dan zeker voor de mobiele applicatie van Facebook. Statistieken hebben uitgewezen dat Facebookgebruikers bijna dubbel zo veel op hun mobiel toestel naar de site surfen als met hun desktop.

Anderzijds zorgen in-stream advertenties voor heel wat ergernissen bij mobiele gebruikers. Je advertentie is vaak het eerste dat opduikt als gebruikers inloggen en er kan per ongeluk op geklikt worden, wat potentiële klanten eerder kan irriteren in plaats van te interesseren in je product.

Facebook, adverteren, in-stream, voorgesteld bericht, reclame, likes, meer likes

 

Betrek er wat vrienden bij

Mond tot mondreclame is één van de beste manieren om een product aan te prijzen. Op Facebook is dat niet anders. Een advertentie met een aanbeveling van een vriend werkt nu eenmaal beter dan eentje zonder. Om ervoor te zorgen dat dit optimaal gebeurt, geef je best alle urls van je landingspagina’s zo nauwkeurig mogelijk in. Dit kan je doen op de infotab van je pagina. Daarna is het natuurlijk ook belangrijk dat je bij alle advertenties in je account aanvinkt dat ze de ‘likes’ van vrienden moeten weergeven. Zo verschijnt je advertentie met eronder een voor de gebruiker bekende naam die je product leuk vindt.

Een goede Facebook campagne zorgt er voor dat je voor een klein budget meer vind-ik-leuks krijgt voor je pagina of een hoger bereik voor je berichten.

Facebook, meer vind ik leuks, meer likes, likes, verhogen likes, bereik verhogen, bereik, engagement

Het beeld is belangrijk

Als een advertentie niet loopt zoals het hoort, wordt vaak de tekst of de inhoud aangepast. Maar Facebook is een heel visueel ingesteld medium waar mensen graag op mooie foto’s klikken. Het is daarom van groot belang dat het beeldmateriaal van je advertentie goed zit. Als een Facebookadvertentie niet meer werkt, is dat het moment om van foto te gaan veranderen. Voorzie dus verschillende afbeeldingen voor je advertentie om te experimenteren en zien welk beeld het meeste CTR’s (Click Through Rate, hoeveel gebruikers er op je advertentie klikten) genereert. Het beste beeld kan je dan gebruiken om nieuwe fans te genereren.

Hou er wel rekening mee dat mensen snel uitgekeken zijn op promotiebeelden, ook al werkt je advertentiefoto goed. Als dat het geval is, probeer dan op tijd een nieuwe afbeelding aan je advertentie te geven, zodat de boodschap nieuw oogt, maar toch hetzelfde blijft.

content creatie, facebook pagina, beheren, helpen, ondersteunen, ondersteuning

Sponsored Stories

Sponsored stories is één van de nieuwere manieren om te adverteren op Facebook. Bij een gesponsord verslag worden acties van gebruikers omgezet in een advertentie, zichtbaar voor de andere Facebookgebruikers in hun netwerk. Als iemand je pagina bijvoorbeeld leuk vindt, kan je betalen om die actie extra in de verf te zetten. De mogelijke ‘stories’ zijn heel veelzijdig. Je kan een like of een comment promoten, maar ook een aanwezigheid op een evenement of het gebruiken van een applicatie.

De meest efficiënte Sponsored Stories zijn de Sponored Like Story en de Sponsored Page Post Story. Het eerste is heel krachtig omdat het zich richt op de vrienden van een nieuwe fan in de database, terwijl het tweede voorbeeld net de bestaande fanbase extra gaat activeren. Als het budget het toe laat is het dus steeds aan te raden om, naast de gewone advertenties, ook Sponsored Stories te activeren.

Heb je zelf weinig tijd om je online community actief uit te bouwen? Dan kunnen wij je helpen.

Meer informatie over Facebook campagnes

 



Tags | , , ,