Image Image Image Image Image

Digitaal bureau Contactpunt ondersteunt uw bedrijf van A tot Z

Scroll to Top

Naar boven

Online marketing

13

mei
2015

In Online marketing

Hoe genereer je gerichte content voor de customer journey?

Op13, mei 2015 | In Online marketing | Dooradmin

Traditionele vormen van marketing zijn in deze tijd niet meer toereikend. Om je klanten te bereiken, heb je tegenwoordig een goede contentstrategie nodig. Maar waar moet je rekening mee houden? En hoe gebruik je die content marketing op een slimme manier?

Content marketing en customer journey

In de hedendaagse marketing kom je regelmatig de termen ‘content marketing’ en ‘customer journey’ tegen. Content marketing is kort gezegd het aanbieden van relevante informatie via het juiste kanaal. Alleen al in de digitale wereld zijn er voor bedrijven namelijk tal van manieren om de doelgroep te bereiken. Natuurlijk heb je een goede website nodig maar ook een blog, social media en zelfs een webinar kunnen deel uitmaken van je marketingstrategie. Al deze kanalen kun je inzetten tijdens de customer journey. Oftewel: de reis die de consument aflegt voor hij uiteindelijk een product koopt.

Op zoek naar de juiste content

De content marketing is alleen succesvol als je rekening houdt met de verschillende fasen in customer journey. En dat is precies waar het bij veel bedrijven mis gaat. De content is vaak grotendeels gericht op de aankoopfase. Maar wie de content marketing beperkt tot deze aankoopfase, ziet een grote groep potentiële klanten over het hoofd. Uit onderzoek blijkt namelijk dat slechts 4% van bezoekers ook echt naar je website zijn gekomen om er iets te kopen of om een dienst af te nemen. De overige 96% moet je nog zien te overtuigen tijdens de customer journey. De juiste content speelt hierbij een grote rol.

De verschillende fasen in customer journey

In de marketingwereld is er een heel schema voor de reis die potentiële klanten ondernemen. De belangrijkste fasen van deze customer journey zijn oriëntatie, afweging van alternatieven en de aankoop. Tijdens elke fase kunnen de bezoekers beslissen of ze blijven of dat ze hier toch niet op de juiste plek zijn. De oriëntatie is de eerste belangrijke fase. De klant is op zoek naar het product of de dienst die jij verkoopt. Om die potentiële klanten op je website te krijgen, moeten ze wel weten wat je te bieden hebt. Bloggen is een goede manier om de aandacht op je te vestigen. Bloggen werkt bijna als een magneet. Door regelmatig te bloggen kom je namelijk hoger te staan in de zoekresultaten en dat is natuurlijk wat iedere ondernemer wil. Ook bijvoorbeeld video’s, infographics en social media zijn een handig hulpmiddel tijdens deze oriënterende fase. De klant weet hierdoor precies wat jij te bieden hebt.
rocket blog ctp content marketing concurrentie

Laat de concurrentie achter je

Als een klant zich eenmaal georiënteerd heeft, blijven er een aantal opties open. Jouw bedrijf heeft iets moois te bieden, maar de concurrentie zit ook niet stil. De klant moet afwegen welke alternatieven er zijn en wat het beste bij hem past. Dit is de volgende belangrijke fase van de customer journey. Je bezoekers zijn op zoek naar extra informatie die hen helpt om een betere beslissing te maken. Met behulp van webinars, e-boeken en onderzoeksverslagen kun je je concurrentie achter je laten. Heeft de klant besloten om met jouw bedrijf in zee te gaan, dan gaat de customer journey over in de aankoopfase. De content marketing moet er nu op gericht zijn om zoveel mogelijk gedetailleerde informatie te geven. Productinformatie, een portfolio, demo’s: al deze content kun je gebruiken tijdens de aankoopfase. En vergeet ook je uiteindelijke verkoopmoment niet. Dit is immers je laatste kans om je bedrijf nog eens extra te promoten. Wees vooral origineel zodat klanten je niet snel meer gaan vergeten.

De aankoop is gedaan….en nu?

De klant heeft een product van je gekocht of een dienst bij je afgenomen. Dankzij een goede content marketing heb je dus bereikt wat je wilde. Hier houdt de klantenrelatie nog niet op. Je wilt de band die je inmiddels samen hebt opgebouwd natuurlijk graag behouden. Na de aankoopfase van de customer journey komt dan ook de tevredenheidsfase. Laat je kennis en expertise zien waardoor jullie band blijft bestaan of zelfs sterker wordt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door seminars te organiseren voor je vaste klanten. Ook goede handleidingen of FAQ’s zijn handig om de klant tevreden te houden. Als ze een vraag hebben over het product, hebben ze dit op jouw website immers snel gevonden.

Van eerste aankoop tot vaste bezoeker

Een bestaande klant behouden is over het algemeen makkelijker dan een nieuwe klant vinden. Dus hoe druk je het ook hebt, je mag nooit vergeten om het contact te houden. Het uiteindelijke doel van dit contact is natuurlijk een nieuwe aankoop. Goede content marketing is echter niet alleen gericht op de klanten zelf. Want de kracht van mond-tot-mond reclame mag je niet onderschatten. Een goede contentstrategie zorgt voor enthousiaste klanten die hun ervaringen graag delen met hun vrienden- en kennissenkring. En zeg nu zelf: wie kan je bedrijf nu beter vertegenwoordigen dan een tevreden klant? Je kunt voor je bestaande klanten bijvoorbeeld workshops organiseren of doe ze een goede aanbieding. Voor je het weet, is hun hele kennissenkring al op de hoogte.

Wil je meer weten over content marketing en de customer journey? Of ben je benieuwd hoe je deze strategie het beste zelf kunt toepassen? Communicatiebureau Contactpunt helpt je graag!

bron foto: www.kali-majapahit.com



Tags | , , , , , , ,